ایرانجهانخاورمیانهسیاست

نیویورک‌تایمز: اسرائیل کمتر از دو ساعت قبل از حمله به تاسیسات نطنز به آمریکا اطلاع داده است

نیویورک تایمز به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که اسرائیل کمتر از دو ساعت قبل از حمله به تاسیسات نطنز در فروردین به دولت بایدن اطلاع داده است.

نیویورک‌تایمز به نقل از منابع خود می گوید، اسرائیل با پر کردن خلأ شبکه اطلاعاتی از بین رفته آمریکا در ایران و توقف تلاش ها برای بازسازی آن، به عملیات قوی خود در ایران پرداخته و طی آن اطلاعات قابل اعتمادی در مورد فعالیت های هسته ای ایران، برنامه های موشکی و حمایت از شبه نظامیان در منطقه، در اختیار ایالات متحده قرار می‌داد.

نیویورک‌تایمز  می‌گوید، سرویس های اطلاعاتی دو کشور در مورد ایران سابقه همکاری طولانی دارشتند ولی این امر پس از انتخاب جو بایدن، به ریاست جمهوری آمریکا که قول داد توافق هسته ای با ایران را که اسرائیل به شدت با آن مخالف بود، احیا کند، تغییر کرد.

در بهار امسال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل، حتی به دلیل عدم اعتماد به دولت بایدن، اشتراک اطلاعات خود را با ایالات متحده محدود کرد.

چالش دو کشور -در حالی که نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، روز پنجشنبه با جو بایدن در کاخ سفید ملاقات می کند- این است که آیا آنها می توانند این اعتماد را بازسازی کنند یا نه.

دولت بایدن از رویکرد دیپلماتیک، احیا و توسعه توافق هسته ای ۲۰۱۵ حمایت می کند، در حالی که مقامات اسرائیلی می گویند تنها زور می تواند ایران را از ساخت بمب اتمی باز دارد.

مقامات ارشد اسرائیلی گفتند که هدف اصلی بنت این است که تعیین کند آیا دولت بایدن به حمایت از عملیات پنهانی اسرائیل علیه برنامه هسته ای ایران ادامه می دهد یا خیر.

مقامات اسرائیلی امیدوارند که هرگونه توافق جدید با ایران چنین عملیات هایی را که در گذشته شامل خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران و ترور دانشمندان هسته ای بوده است، محدود نکند.

ژنرال آهارون زیوی فرکاش، مدیر سابق اطلاعات ارتش اسرائیل، گفت: “اشتراک اطلاعات و فعالیت های عملیاتی بین اسرائیل و ایالات متحده یکی از مهمترین موضوعات در دستور کار این نشست است. اسرائیل قابلیت های منحصر به فردی برای جمع آوری اطلاعات در تعدادی از کشورهای دشمن ایجاد کرده است؛ توانایی هایی که ایالات متحده به تنهایی قادر به رشد آنها نبوده و بدون آنها امنیت ملی آن آسیب پذیر خواهد بود.”

به گفته نیویورک‌تایمز، در ملاقات با بایدن، دست بنت با این واقعیت تقویت می شود که ایالات متحده برای اطلاعات بیشتر به اسرائیل وابسته شده است. ایالات متحده منابع اطلاعات دیگری از جمله استراق سمع الکترونیکی توسط آژانس امنیت ملی دارد، اما فاقد شبکه جاسوسی داخلی اسرائیل است.

بر اساس این گزارش، خطر چنین وابستگی در فروردین هنگامی که اسرائیل مواد منفجره را در نیروگاه هسته ای نطنز ایران منفجر کرد، آشکار شد.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که نتانیاهو به مقامات امنیت ملی خود دستور داده بود اطلاعاتی را که در مورد عملیات برنامه ریزی شده در ایران به ایالات متحده می رسانند، کاهش دهند.

نیویورک‌تایمز می‌گوید، به گفته مقامات آمریکایی و اسرائیلی، در روز حمله، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد، کمتر از دو ساعت قبل از انفجار نطنز به آمریکا اطلاع داد. این، زمان بسیار کوتاهی برای ایالات متحده برای ارزیابی عملیات یا درخواست لغو آن بوده است.

نیویورک‌تایمز می‌گوید، مقامات اسرائیلی و آمریکایی که برای این مقاله مصاحبه شده اند به شرط ناشناس ماندن در مورد عملیات طبقه بندی شده صحبت کردند.

مقامات اسرائیلی گفتند که آنها اقدامات احتیاطی را انجام داده اند زیرا آمریکایی ها اطلاعاتی در مورد برخی عملیات های اسرائیل فاش کرده اند، اتهامی که مقامات آمریکایی آن را رد می کنند.

برخی دیگر از مقامات اسرائیلی می گویند دولت بایدن به نگرانی های امنیتی آنها بی توجه بوده است و تمرکز خود را بر احیای توافق هسته ای ایران که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از آن خارج شده بود، متمرکز کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا