ایرانجهان

نیویورک‌تایمز: دلیل قطعی برق در سایت هسته‌ای نطنز یک انفجار بزرگ است

نیویورک‌تایمز روز یکشنبه ۲۲ فروردین در گزارشی نوشت، قطعی برق در سایت غنی سازی اورانیوم نطنز ایران به نظر می رسد ناشی از یک انفجار عمدی برنامه ریزی شده باشد.

نیویورک‌تایمز به نقل از دو مقام اطلاعاتی نوشت، «یک انفجار بزرگ باعث انهدام کامل سیستم داخلی مستقل و به شدت محافظت شده که برق سانتریفیوژهای زیرزمینی غنی سازی اورانیوم را تامین می‌کرد، شده است.»

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، این انفجار را «عملیات سری اسراییل» توصیف کرده و گفتند که «این انفجار ضربه شدیدی به توانایی ایران در غنی سازی اورانیوم وارد کرده و راه‌اندازی دوباره نطنز ممکن است حداقل ۹ ماه طول بکشد.»

این در حالیست که پس از انفجار بزرگ سال گذشته در نطنز، روز شنبه ۲۱ فروردین ایران با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهور، از راه‌اندازی این تاسیسات با سانتریفیوژهای پیشرفته خبر داده بود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، قطعی برق در سایت اتمی نطنز را “تروریسم هسته ای” توصیف کرد و گفت جامعه جهانی باید با این تهدید مقابله کند.

اسرائیل، که ایران را یک دشمن افراطی می داند، بطور رسمی دست داشتن در چنین اقداماتی را تأیید یا رد نمی کند.

اما رسانه‌های اسراییلی از جمله تلویزیون دولتی کان و روزنامه جروزالم‌پست نوشتند که «می توان تخمین زد که این [حادثه] در نتیجه فعالیت سایبری اسرائیل است.»

روزنامه جروزالم پست همچنین نوشت: «حادثه صبح روز یکشنبه در نطنز یک “حادثه” نبوده و خسارت آن بسیار شدیدتر از آن چیزی است که ایران به مردم ارائه می دهد.»

نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد، «انفجار شدید» در نطنز یک هفته پس از آن رخ داد که ایالات متحده و ایران، در مذاکرات جدید در وین با هدف احیای توافق هسته ای شرکت کردند.

گفتگوها برای نجات این توافق نامه، معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، قرار است این هفته از سر گرفته شود.

سال گذشته نیز بامداد روز پنجشنبه ۱۲ تیر ماه یک حادثه در سایت اتمی نطنز رخ داد که بعدها با انتشار تصاویر ماهواره‌ای معلوم شد که این حادثه یک انفجار بسیار بزرگ بوده است.

.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا