جهان

نیویورک تایمز: افسر بازداشت شده آمریکا اسناد پنتاگون را از اوایل جنگ اوکراین افشا کرده بود

نیویورک تایمز گزارش داد جک تشیرا، عضو نیروی هوایی آمریکا که به افشای اسناد محرمانه پنتاگون متهم است، اطلاعات حساس را ماه‌ها پیش‌تر از آنچه تاکنون تصور می‌شد و در یک گروه آنلاین بسیار بزرگ‌تر از آنچه گمان می‌رفت، منتشر کرده بود.

نیویورک تایمزبا اشاره به پست‌های آنلاین که آنها را مورد بررسی قرار داده گزارش داد یک پروفایل در شبکه اجتماعی گیمرهای دیسکورد که با جزییات مربوط به جک تشیرا همخوانی دارد، در فوریه ۲۰۲۲ و در اوایل جنگ اوکراین، اطلاعات محرمانه مربوط به تلاش‌های جنگی روسیه را در یک گروه با ۶۰۰ عضو منتشر کرده بود.

این اتاق گفت‌وگوی بزرگ همچنین در یک کانال یوتوب عمومی نیز فهرست شده بود و دسترسی به آن در چند ثانیه امکان‌پذیر بوده است.

به گزارش نیویورک تایمز، اطلاعات افشا شده در این گروه بزرگ‌تر شامل تلفات نیروهای روسیه و اوکراین، فعالیت‌های سازمان‌های جاسوسی روسیه و آخرین کمک‌ها به اوکراین بوده است.

طبق این گزارش، کاربری که این اطلاعات را منتشر کرده ادعا کرده که آنها را از آژانس امنیت ملی، سازمان سیا و سایر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به دست آورده است.

پیش‌تر گمان می‌رفت تشیرا این اطلاعات را در اکتبر ۲۰۲۲ و در گروهی با حدود ۵۰ عضو منتشر کرده است.

پنتاگون از اظهارنظر درباره این اسناد جدید که نیویورک تایمز از افشای آنها خبر داده، خودداری کرده است.

نیروهای اف‌بی‌آی روز ۲۴ فروردین جک تیشیرا، عضو ۲۱ ساله گارد ملی هوایی ماساچوست، را به اتهام افشای اسناد محرمانه پنتاگون، بازداشت کردند.

تیشیرا در سال ۲۰۱۹ به گارد هوایی ملی آمریکا ملحق شد و در آنجا به عنوان متخصص فناوری اطلاعات کار خود را آغاز کرد.

اسناد افشا شده پنتاگون که تعداد آنها به ده‌ها سند می‌رسد، از تلاش آمریکا برای داشتن اشراف اطلاعاتی بر جنگ اوکراین حکایت دارد. این اسناد که صحت آنها هنوز تایید نشده، نشان می‌دهد آمریکا به دنبال پی بردن به توان تسلیحاتی روسیه و اوکراین بوده است و برای این کار حتی از کشورهای متحد خود نیز جاسوسی کرده است.

این اسناد نشان می‌دهد در کنار کشورهایی همچون ایران، روسیه و چین، متحدان آمریکا همچون اسرائیل و کانادا نیز تحت نظارت اطلاعاتی ایالات‌متحده بوده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا