ایرانجهان

هشت سناتور جمهوری‌خواه از دولت بایدن خواستند تحریم‌های نفتی ایران را به طور کامل اجرا کند

هشت سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به وزیران خارجه و خزانه‌داری آمریکا، با ابراز نگرانی از افزایش درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی، از دولت بایدن خواستند به اعمال کامل تحریم‌های نفتی ایران و گسترش شمول آنها، به ویژه در ارتباط با اشخاص و نهادهای چینی، اقدام کند.

این سناتورها با اشاره به اینکه از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، چین از ایران ۴۷ میلیارد دلار نفت خریداری کرده، خاطرنشان کردند ناوگان مخفی کشتی‌های ایران که به ابزار اصلی جمهوری اسلامی برای قاچاق نفت تبدیل شده، از ۶۰ کشتی در سال ۲۰۲۱ به ۳۳۸ کشتی افزایش یافته‌ است.

این نامه خاطرنشان کرد به دلیل ادامه نیافتن فشار حداکثری دولت ترامپ، درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ رسیده است.

این سناتورها هشدار دادند عدم اعمال تحریم‌های نفتی ایران بدون پیامد نبوده و جمهوری اسلامی از پول حاصل از آن در جهت سرکوب اعتراضات مردم ایران، حمایت از گروه‌های تروریستی، حمله به نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی و حمایت از روسیه در جنگ اوکراین استفاده کرده است.

این نامه با اشاره به اینکه کوتاهی دولت بایدن در اعمال تحریم‌های نفتی ایران اهداف سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه، اروپا و فراتر از آن را تضعیف کرده، از دولت بایدن خواستند با ایجاد یک استراتژی از درآمدآفرینی صنعت نفت و پتروشیمی برای فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی جلوگیری کند.

این نامه تاکید کرد چنین راهبردی باید تحریم اشخاص و شرکت‌های چینی را که به خرید و فرآوری نفت تحریمی ایران اقدام می‌کنند، شامل شود.

این سناتورها با موفق خواندن سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ، خاطرنشان کردند ادامه نیافتن این سیاست در دولت بایدن و عدم اعمال کامل تحریم‌های نفتی و پتروشیمی، جمهوری اسلامی را قادر کرده که به سطحی بی‌سابقه از سرکوب و فعالیت‌های مخرب دست بزند.

این نمایندگان از دولت بایدن خواستند ضمن اعمال کامل تحریم‌های نفتی و پتروشیمی ایران، شمول این تحریم‌ها را به افراد و نهادها، بنادر و پالایشگاه‌هایی که به انبارسازی و انتقال کشتی به کشتی نفت ایران اقدام می‌کنند گسترش دهد و این اقدام‌ها را به ویژه در ارتباط با اشخاص و نهادهای چینی اجرا کند.

مارکو روبیو، جیم ریش، لیندزی گراهام، جان باراسو، ریک اسکات، جری موران، جیمز لنکفورد و بیل هگرتی امضا کنندگان این نامه بودند.

در اوایل فروردین ماه، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفت که ایران به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته و از رکورد قبلی یعنی ۱/۳ میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است.

او تاکید کرد صادرات غیرنفتی ۵۳ میلیارد دلاری نیز در ۱۱ ماهه امسال ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، نیز روز ۱۶ فروردین اعلام کرد ایران در سال گذشته ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری بلومبرگ در اواخر فروردین ماه با استناد به داده‌های شرکت‌های کشتی‌رانی گزارش داد که ایران برای نفت صادراتی به پالایشگاه‌های چینی، از روسیه نیز تخفیف بیشتری می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ایران هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل می‌دهد، در حالی که روسیه برای نفت شاخص اورال خود که بسیار شبیه به نوع نفت تولیدی ایران است، بیشتر از ۱۰ دلار تخفیف نمی‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا