جهان

هشدار بایدن به پوتین درباره پیامدهای تشدید تنش بر سر اوکراین

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۹ دی ماه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نزدیک به یک ساعت گفت‌وگو کرد

کاخ کرملین می‌گوید، جو بایدن درباره اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه در صورت تشدید تنش بر سر اوکراین هشدار داده است. طبق این گزارش، ولادیمیر پوتین نیز هشدار داده تحریم علیه روسیه به روابط با آمریکا لطمه جدی خواهد زد.

این دومین گفت‌وگوی روسای جمهوری آمریکا و روسیه در یک ماه گذشته همزمان با افزایش تنش در مرزهای اوکراین بود.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند این تماس که به درخواست ولادیمیر پوتین انجام شد، از ساعت سه و ۳۵ دقیقه به وقت واشینگتن آغاز و به مدت ۵۰ دقیقه ادامه داشت.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت، جو بایدن در این تماس تصریح کرد که ایالات متحده و متحدان و شرکای آن در صورت حمله بیشتر روسیه به اوکراین، قاطعانه پاسخ خواهند داد.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرده است، جو بایدن همچنین حمایت خود را از دیپلماسی، که از اوایل سال آینده میلادی (ماه آینده) با گفت‌و‌گوی دوجانبه ثبات راهبردی، شورای ناتو- روسیه و سازمان امنیت و همکاری در اروپا آغاز می‌شود، اعلام کرد.

جن ساکی در ادامه گفته است، جو بایدن تاکید کرد که پیشرفت اساسی در این گفت‌و‌گوها تنها در فضای کاهش تنش‌ها و نه در فضای تشدید تنش‌٬ می‌تواند بدست آید.

کاخ کرملین نیز در خصوص تماس روسای جمهوری روسیه و آمریکا اعلام کرد، جو بایدن در این تماس تصریح کرد در صورت تشدید تنش بر سر اوکراین، آمریکا تحریم های گسترده‌ای علیه روسیه اعمال خواهد کرد.

یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی کرملین می‌گوید، ولادیمیر پوتین نیز در این تماس به جو بایدن هشدار داد که هرگونه تحریم می‌تواند به گسست کامل روابط بین روسیه و ایالات متحده منجر شود و اشتباه بزرگی خواهد بود.

یوری اوشاکوف اضافه کرد که روسیه از مکالمه تلفنی رهبران دو کشور راضی است. به گفته او این تماس بر محور تضمین‌های امنیتی که مسکو از غرب می‌خواهد متمرکز بود.

این تماس درحالی انجام شده است که تنش در مرز روسیه و اوکراین بالاگرفته است. استقرار ده‌ها هزار نیروی روسیه در شمال، شرق و جنوب اوکراین در دو ماه گذشته باعث افزایش نگرانی آمریکا و کشورهای غربی شده است. روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرده است و از جدایی طلبان اوکراینی حمایت می‌کند.

روسیه هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را رد می‌کند و می‌گوید این حق را دارد که نیروهای خود را هر طور که دوست دارد در خاک خود جابجا کند.

پیش از این پیش بینی شده بود که جو بایدن و ولادیمیر پوتین در مورد موضوعات مختلفی از جمله برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا