جهان

هشدار سازمان ملل درباره عواقب «جدی و ماندگار» تخریب سد در اوکراین

در پی وقوع انفجار در سد بزرگ «نُوایا کاخوفکا» بر روی رودخانه دنیپرو در استان خرسون، مدیر دفتر کمک‌رسانی سازمان ملل روز چهارشنبه، ۱۷ خردادماه، درباره عواقب «جدی و ماندگار» این رخداد هشدار داد.

انفجار در سد بزرگِ روی رودخانه دِنیپرو در استان خرسون که خط مقدم جبهه جنگ بین اوکراین و روسیه است، باعث سرازیر شدن حجم عظیمی آب در این منطقه جنگی شد و ساکنان دست‌کم ده منطقه را از خانه‌های خود فراری داد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقامات اوکراینی نوشت که دست‌کم ۴۲ هزار نفر در این منطقه در خطر آب‌گرفتگی هستند. همین مقامات هشدار دادند که اوج آب‌گرفتگی در روز چهارشنبه خواهد بود.

اوکراین و متحدان غربی این کشور روز سه‌شنبه، ۱۶ خرداد، روسیه را به انفجار این سد متهم و آن را یک جنایت جنگی عامدانه توصیف کردند. این سد برق‌آبی تأمین‌کننده برق در مناطق تحت اشغال روسیه است.

اوکراین می‌گوید که تخریب این سد می‌تواند نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را با تهدید جدی روبه‌رو کند. در همین حال در خبرها آمده است که دادستان اوکراین در حال بررسی باز کردن پرونده‌ای علیه مسکو به اتهام «اقلیم‌کشی» است.

ویدئویی از وزارت دفاع اوکراین که روسیه را متهم می‌کند:

به نوشته روزنامه گاردین، در حال حاضر دانشمندان اوکراینی منتظرند تا آب فرو بنشیند و بعد میزان آسیب‌ها را برآورد کنند، اما یک وزیر سابق این کشور هشدار داده است که این رخداد می‌تواند بدترین فاجعه اقلیمی در اوکراین از زمان وقوع فاجعه اتمی چرنوبیل باشد.

همزمان کرملین کی‌یف را متهم کرده است که خود دست به تخریب این سد بزرگ زده تا نگاه‌ها را از ناکامی‌اش در ضد حمله علیه روسیه منحرف کند.

کنوانسیون ژنو آسیب رساندن به سدها در زمانه جنگ را به دلیل خطری که برای غیرنظامیان دارد ممنوع کرده است.

مارتین گریفیتس، مدیر کمک‌رسانی سازمان ملل، شب گذشته به شورای امنیت این سازمان درباره عواقب «جدی و ماندگار» تخریب سد هشدار داد و گفت که این رخداد بر زندگی هزاران نفر در دو سوی جبهه جنگ اثر خواهد گذاشت.

آقای گریفیتس با این حال تأکید کرد که میزان خسارات به خانه و زندگی ساکنان منطقه را تنها پس از فرو نشستن آب «در روزهای آینده» می‌توان تخمین زد.

عکس ماهواره‌ای از سد در روز دوشنبه

انفجار یک سد بزرگ در اوکراین؛ مناطق جنگی را آب فرا گرفت و روستائیان مجبور به فرار شدند

روزنامه گاردین روز چهارشنبه به نقل از کارشناسان نوشت که تخریب این سد «در بدترین حالت» می‌تواند خطری درازمدت برای بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا یعنی زاپوریژیا داشته باشد و باعث نشت سموم کشاورزی و مواد شیمیایی دیگر به دریای سیاه شود.

آژانس هسته‌ای اوکراین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ویرانی سد تهدیدی برای نیروگاه زاپوریژیا محسوب می‌شود. آب سد عامل فعالیت سیستم خنک‌کننده این نیروگاه اتمی است که از نخستین هفته‌های جنگ روسیه در اوکراین به تسلط ارتش روسیه درآمده، اما هم‌چنان به دست کادر فنی اوکراینی اداره می‌شود.

مقامات اوکراین از آغاز اشغال خرسون نسبت به عواقب احتمالی آسیب ‌دیدن سد «نوایا کاخوفکا» هشدار داده و گفته بودند خروج ۱۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده پشت سد می‌تواند ویرانی عظیمی در شهرها و مناطق اطراف ایجاد کند.

این سد یکی از شش سدِ روی رودخانه دنیپرو، اما اصلی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود که در ارتفاع ۳۰ متر و در طول بیش از سه کیلومتر، ۶۷ سال پیش در زمان حکومت شوروی ساخته شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا