خاورمیانه

هشدار سازمان ملل نسبت به مرگ‌های قریب‌الوقوع دسته‌جمعی در غزه بر اثر قحطی

یک نهاد بین‌المللی که بحران گرسنگی را در سطح جهان رصد می‌کند روز دوشنبه هشدار داد که کمبود شدید مواد غذایی در برخی از مناطق نوار غزه از سطح قحطی نیز فراتر رفته و در صورت عدم آتش‌بس فوری و افزایش مواد غذایی ارسالی به این مناطق، خطر مرگ‌های دسته‌جمعی امری قریب‌الوقوع خواهد بود.

طبقه‌بندی یکپارچه سطح امنیت غذایی (آی‌پی‌سی) که ارزیابی‌های آن مورد وثوق آژانس‌های سازمان ملل متحد است، گفت که ۷۰ درصد مردم در برخی نواحی شمال غزه با شدیدترین سطح کمبود مواد غذایی مواجهند که این آمار بیش از سه برابر آستانه قحطی است که ۲۰ درصد جمعیت محسوب می‌شود.

آی‌پی‌سی عنوان کرد که اطلاعات کافی درباره نرخ مرگ و میر در آن منطقه در اختیار ندارد، اما ارزیابی‌ها حاکی از مرگ قریب‌الوقوع شماری از ساکنان آن منطقه بر اثر سوءتعذیه و بیماری است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید

مشاور جو بایدن: نتانیاهو برای مذاکره درباره حمله به رفح گروهی را به واشینگتن می‌فرستد

طبق پیش‌بینی این نهاد، آمار مرگ و میر در اثر قحطی در آن مناطق غزه روزانه دو نفر از هر ۱۰ هزار نفر خواهد بود.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه افراطی حماس است می‌گوید که تاکنون ۲۷ کودک و ۳ بزرگسال در این باریکه محاصره‌شده بر اثر سوءتغذیه جان باخته‌اند.

آی‌پی‌سی اظهار داشت: «اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع قحطی مستلزم تصمیم سیاسی فوری در رابطه با آتش‌بس به همراه افزایش فوری و قابل ملاحظه کمک‌های بشردوستانه و نیز دسترسی به کل جمعیت غزه است.»

در مجموع ۱.۱ میلیون نفر در غزه، یعنی حدود نیمی از جمعیت آن دچار کمبود «فاجعه‌بار» غذا هستند و حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز چشم‌انداز مرگ و میر در مقیاس قحطی را در برابر خود می‌بینند.

چشم‌انداز قحطی در نوار غزه موجب انتقادات شدید متحدان غربی اسرائیل از آن شده است. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در کنفرانسی با موضوع کمک‌رسانی به غزه گفت: «غزه دیگر در آستانه قحطی قرار ندارد. غزه اکنون در موقعیت قحطی است… از گرسنگی به عنوان سلاحی در جنگ استفاده شده است. اسرائیل در حال به وجود آوردن قحطی است.»

اما یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، با رد اظهارات این مقام اتحادیه اروپا گفت که بورل باید «از حملات خود به اسرائیل دست بردارد و حق ما برای دفاع از خود در برابر جنایت‌های حماس را به رسمیت بشناسد».

کاتز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که اسرائیل اجازه ورود میزان متنابهی از کمک‌های انسانی به غزه از طریق زمینی، هوایی و دریایی را داده و این شبه‌نظامیان حماس هستند که با «همکاری» آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل، اونروا، در کار کمک‌رسانی اختلال ایجاد می‌کنند.

تصویری از خیابان‌های اطراف بیمارستان شفا در اوایل آذرماه امسال همزمان با عملیات نظامی اسرائیل

اسرائیل از عملیات نظامی شبانه در بیمارستان شفا در غزه خبر داد

اسرائیل منتقد رویکرد سازمان ملل در رابطه با جنگ کنونی در غزه است و این نهاد را به غرض‌ورزی و جانبداری از گروه افراطی حماس متهم می‌کند، گروهی که بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آن را تروریستی می‌دانند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گزارش آی‌پی‌سی را «کیفرخواستی دهشتناک» خواند و گفت که اسرائیل باید همین الان اجازه دسترسی کامل و بدون محدودیت به تمام نواحی غزه را بدهد.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز گفت که این گزارش را به دقت بررسی می‌کند و افزود: «واضح است که وضعیت موجود ناپایدار است. ما برای جلوگیری از قحطی به اقدام فوری نیاز داریم.»

اسرائیل که در ابتدا اجازه می‌داد کمک‌ها صرفا از مبادی دو ایستگاه بازرسی وارد نوار غزه بشود، گفته است که راه‌های زمینی بیشتری را باز می‌کند و به محموله‌های دریایی نیز اجازه ورود به غزه را می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا