ایرانجهان

هفت شرکت ایران به‌دلیل تولید پهپاد برای روسیه تحریم شد

وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، هفت شرکت ایران را به‌دلیل تولید پهپادهایی که روسیه برای حمله به اوکراین از آنها استفاده کرده است، به لیست سیاه تجاری خود اضافه کرد.

خبرگزاری «رویترز» ضمن اعلام این خبر، اسامی این شرکت‌ها را به شرح زیر اعلام کرد: «شرکت طراحی و ساخت موتور هواپیما، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت اوج پرواز مادو نفر، شرکت پرآور پارس، صنایع هوایی قدس و شاهد.»

 

براساس این گزارش، وزارت بازرگانی آمریکا همزمان با اضافه کردن نام این نهادها به فهرست شرکت‌های تحریم‌‌شده خود، اعلام کرد: «پهپادهای ایرانی تولید شده برای استفاده در اوکراین به روسیه منتقل می‌شوند و این فعالیتی، مغایر با امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده است.»

همزمان رویترز گزارش کرد که در آستانه یک سالگی تهاجم روسیه به اوکراین، دولت آمریکا طبق اعلام قبلی برای مقابله با توان ساخت پهپاد ایران که اخیرا در حال انتقال فناوری ساخت آن به روسیه است، اقدامات جدی‌تری را در دستور کار خود قرار داده است.

 

بنا به این گزارش، دولت‌های غربی در حال تکمیل سیستم پدافند هوایی اوکراین برای مقابله با تهدید پهپادهای انفجاری ساخت ایران هستند. در همین راستا، اوایل ماه ژانویه سال جاری، دولت کانادا اعلام کرد که یک سامانه موشکی پیشرفته زمین به هوا (NASAMS) ساخت ایالات متحده را برای اوکراین خریداری خواهد کرد. NASAMS یک سیستم دفاع هوایی زمینی با برد کوتاه تا متوسط است که در برابر حملات پهپاد، موشک و هواپیما محافظت می‌کند. ایالات متحده دو NASAMS در اختیار اوکراین قرار داده است و اعلام کرده که تعداد بیشتری نیز در راه است.

 

در هفته‌های گذشته، بریتانیا و هلند نیز متعهد شده‌اند که در تجهیز سیستم پدافند هوایی اوکراین، به این کشور کمک‌های بیشتری برسانند تا از قطعی برق که در نتیجه حمله‌های روسیه با پهپاد به زیرساخت‌های شهری این کشور، ایجاد شده، جلوگیری کنند.

 

دولت استرالیا نیز سه‌شنبه، 4 شخص و 4 نهاد وابسته به رژیم جمهوری اسلامی را که در ساخت و ارسال پهپادهای انفجاری شاهد- 136 و همچنین ارسال فناوری پهپادی به روسیه نقش داشته‌اند، تحریم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا