ایران

همزمان با مذاکرات وین، تصاویر ماهواره‌ای از یک سایت هسته‌ای ایران زنگ خطر را به صدا در آورد

فاکس نیوز تصاویر ماهواره ای جدیدی را به دست آورده است که فعالیت غیرمعمول در سایت سنجریان در نزدیکی جاجرود ایران را نشان می دهد.

تصاویر جدید به دست آمده از شرکت ماکسار نشان می دهد ۱۸ خودرو در این مکان در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۰ (۲۴ مهر ۹۹)، تعداد زیادی تجهیزات حفاری در ژانویه همان سال همراه با یک جاده دسترسی جدید که بعداً در مارس سال جاری (۲۰۲۱) پوشانده شد، وجود دارد.

بر اساس تجزیه و تحلیل آزمایشگاه  اینتل لب همراه با موسسه علوم و امنیت بین المللی، همه آنچه که توسط ماهواره اکنون قابل مشاهده است، آثار حفاری و ترانشه های جدید است.

این سایت که نزدیک تهران قرار دارد، اولین بار هنگامی که اسرائیل بایگانی مخفی هسته ای ایران را در سال ۲۰۱۸ سرقت کرد، فاش شد.

اسرائیل می گوید پیگیری ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای همچنان ادامه دارد. اکنون آژانس بین المللی انرژی هسته ای -که از شفافیت ایران ناامید شده است- می گوید نمی تواند این مسئله را رد کند.

فعالیت جدید در سایت های شناخته شده هسته ای ایران، کشورهایی که به دنبال احیای توافق هسته ای هستند را نگران می کند. دور ششم گفتگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره بازگشت به برجام قرار است روز پنجشنبه برگزار شود.

هیئت آمریکایی در بیانیه ای گفت: “از آخرین جلسه این هیئت، ایران همچنین با غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد از محدودیت های توافق هسته‌ای فراتر رفته است.”

رافائل گروسی، مدیرکل ناظر هسته ای سازمان ملل، هشدار مشابهی را صادر کرد. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: “انتظارات من در مورد این روند البته برآورده نشد. ما کشوری داریم که یک برنامه هسته ای بسیار پیشرفته و جاه طلبانه دارد و در سطوح بسیار بالا غنی سازی می کند؛ غنی سازی اورانیوم در سطوح بسیار بالا، یعنی به سطح غنای ساخت سلاح بسیار نزدیک است”.

رافائل گروسی گفت دیگر نمی توان به طور قطعی گفت که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا