جهان

همکاری سوسیالیست‌ها با استقلال‌طلبان برای تشکیل دولت در اسپانیا

در واقعه‌ای که خشم ناسیونالیست‌های اسپانیا را برانگیخته است، حزب سوسیالیست حاکم بر این کشور با استقلال‌طلبان کاتالونیا برای تشکیل دولت جدید به توافق رسید.

بر اساس این توافق، «ژونس» یا حزب استقلال‌طلب کاتالونیا قول داده تا هر هفت رای پارلمانی خود را به پدرو سانچز، رهبر حزب سوسیالیست و نخست وزیر موقت اسپانیا بدهد تا وی بتواند دولت تشکیل دهد.

در مقابل، دولت اسپانیا متعهد شده است تا برای رهبران ژونس و بسیاری از اعضای آن فرمان عفو صادر کند. این افراد در سال 2017 تلاش کرده بودند کاتالونیا را از اسپانیا جدا کنند.

انتخابات سراسری اسپانیا در ماه ژوئیه برگزار شد، و با وجودی که حزب راستگرای «مردم» بیشترین آرا را به خود اختصاص داد، اما نتوانست در پارلمان اکثریت را کسب کند، که باعث شد دولت سانچز به عنوان دولت موقت عهده‌دار امور کشور شود.

در صورتی که ژونس تمام آرای پارلمانی خود را به سانچز بدهد، او می‌تواند حمایت کافی برای دست یافتن به معیار اکثریت 176 کرسی را به دست آورد و دولت دوم خود را تشکیل دهد.

این معامله موجب انتقاد شدید احزاب مخالف دولت شده است. آلبرتو نونی‌یز فی‌خودو، رهبر حزب مردم که در انتخابات ماه ژوئیه بیشترین آرای مردمی را کسب کرد، گفت که سانچز با «همکاری با فراریان از دست عدالت» اسپانیا را تحقیر کرده است.

برخی چهره‌های مشهور در خانواده سیاسی خود سانچز، شامل فیلیپه گونزالز، نخست وزیر پیشین اسپانیا، نیز درباره مشروعیت صدور فرمان عفو برای استقلال‌طلبان ابراز تردید کرده‌اند. کارشناسان حقوقی نیز درباره اینکه آیا چنین فرمانی ناقض قانون اساسی اسپانیاست یا خیر در حال جر و بحث هستند.

طی چند روز اخیر اعتراضات خشونت‌آمیزی علیه معامله حزب سوسیالیست با استقلال‌طلبان در شهرهای اسپانیا، و همچنین بروکسل که محل دستیابی به این توافق است، صورت گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا