ایرانجهان

وال‌استریت ژورنال:پاداش به ایران برای آزادی گروگان‌ها، تشویق به زندانی‌ کردن آمریکایی‌هاست

وال‌استریت ژورنال در مطلبی با اشاره به احتمال آزادسازی دارایی‌های مسدود شده‌ ایران در ازای آزادی پنج زندانی آمریکایی نوشت: «پاداش به ایران برای آزادی گروگان‌ها به منزله تامین مالی فعالیت‌های بدخواهانه و تشویق به زندانی‌ کردن آمریکایی‌های بیشتری‌ست.»

به گفته این نشریه، توضیح مقام‌های آمریکایی درباره «مقاصد بشروستانه» برای پرداخت بیش از شش میلیارد دلار به جمهوری اسلامی، «پوششی سیاسی برای توجیه توافق پول در برابر گروگان» است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنج‌شنبه به سی‌بی‌اس نیوز گفته بود حکومت ایران تنها می‌تواند از این شش میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه مانند غذا و دارو استفاده کند.

بر اساس مقاله وال‌استریت ژورنال،شبیه به پول‌هایی که از برجام نصیب حکومت ایران شد، این دارایی‌های هم «برای گسترش آشوب در خاورمیانه و فراتر از آن» به کار گرفته خواهد شد. به گفته وال‌استریت ژورنال، قسمتی از آن صرف تقویت نیروهای شبه‌نظامی در داخل ایران خواهد شد و قسمتی دیگر به مصرف تولید پهپاد برای به‌کار‌گیری در جنگ روسیه علیه اوکراین خواهد رسید.

پیش‌تر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته بود تصمیم درباره چگونگی استفاده از دارایی‌های آزاد شده، که گفته می‌شود شامل پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی و وجوهی در بانک تی‌بی‌آی عراق است، از سوی تهران گرفته خواهد شد.

به گفته وال‌استریت ژورنال: «ایران می‌داند که آقای بایدن می‌خواهد هر بحران مرتبط با برنامه هسته‌ای را به پس از انتخابات ۲۰۲۴ موکول کند. به نظر می‌رسد این توافق غیررسمی هسته‌ای نسخه‌ای غیرقابل‌ا‌جراتر از پیمان ۲۰۱۵ (برجام) باشد.»

توافق نانوشته بین تهران و واشینگتن موجی از انتقادها را از سوی سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه و همچنین فعالان سیاسی ایرانی در پی داشته.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا