تحلیل و گزارشجهاندانش و فن آوریسلامتی و زندگیمقالات

واژه نامه کروناویروس: تفاوت بین انزوا و قرنطینه چیست؟ اندمی چیست؟

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که بیماری کووید-۱۹ که در چین شروع و در مدت زمان کوتاهی به میلیون ها نفر در جهان منتقل شد ، می تواند مانند سرخک به یک بیماری «اندمی» تبدیل شود.

با این وجود ما از اصطلاحاتی که برای این بیماری همه‌گیر مانند اندمی، اپیدمی، پاندمی یا فیلیاسیون استفاده می شود چه مقدار اطلاع داریم؟

راهنمای کووید-۱۹ برای کمک به شما در درک بهتر این بیماری

شیوع: این مفهوم در مواردی به کار برده می شود که یک بیماری در میان گروهی از افراد در طی یک دوره زمانی خاص و بیشتر از آنچه انتظار می رود، بروز می کند. اگرچه می توان شیوع  را در یک جمله توصیف کرد، اما عوامل بسیاری از جمله ارزیابی گذشته نگر عوامل خطر برای تعیین وجود این شیوع، دیده شدن شیوع در یک جغرافیای وسیع و گسترش در یک بازه زمانی گسترده و همچنین عوامل بیماری زایی که قبلاً ناشناخته بودند، وجود دارد.

اپیدمی: بسیاری از کارشناسان علاوه بر اینکه اپیدمی را هم معنی با شیوع استفاده می کنند، برای تعریف یک بیماری که بیش از حد انتظار در یک منطقه، جامعه یا گروهی از افراد دیده می شود نیز استفاده می کنند. بیماری ای که باعث یک شیوع اپیدمیک می شود، یک بیماری منطقه ای است که با انتشار ناگهانی یا به دلیل ویروس جدیدی که از بیرون وارد می شود، می تواند رخ دهد.

 

پاندمی: پاندمی که هم مانند اپیدمی ریشه یونانی دارد، از دو کلمه تشکیل شده است: «پان» به معنی “همه” و «دمو» به معنی “مردم” است. به عبارت دیگر، پاندمی یک نام کلی است که به بیماری های واگیرداری (اپیدمی) که از یک منطقه خاص خارج شده و تأثیر جهانی دارد، داده می شود.

 

اندمی: به معنای حضور مداوم یک بیماری یا عامل عفونی در یک جامعه ای در یک منطقه جغرافیایی خاص است. برای اینکه یک بیماری عفونی تبدیل به بیماری اندمیک شود، هر فرد مبتلا به آن بیماری باید به طور متوسط ​​بیماری را به یک نفر منتقل کند. 

 

سرایت: یک عامل عفونی ای که مستقیم یا غیرمستقیم به میزبان دیگری انتقال پیدا می کند.

 

اینتوبه: افرادی که متصل به دستگاه تنفس می شوند اینتوبه گفته می شود. نام این مفهوم از کپسولی گرفته شده است که هوا را به ریه های بیمار منتقل می کند.

 

فیلیاسیون: به یافتن منبع بیماری و به دنبال آن زنجیره گسترش بیماری گفته می شود. کارکنان بهداشت و درمان که این بررسی را انجام می دهند با پیدا کردن همه افرادی که بیمار با آنها تماس داشته، به دنبال این هستند که وضعیت سلامتی آنها را کنترل کرده و اولین ویروسی که فرد را بیمار کرده را پیدا کنند.

 

منبع: پیدا کردن غذا، ماده، حیوان یا انسانی که ماده عفونی را به میزبان منتقل می کند.

 

میزبان: موجودی که  به عنوان میزبان، انگل یا پارازیت، بر روی آن یا درون آن زندگی می کنند.

 

مورد: فرد مبتلا به بیماری یا مشکل بهداشتی که با تعریف مورد در رابطه با یک شیوع مطابقت دارد.

 

همه گیر شناسی (اپیدمیولوژی): شاخه ای از علوم که با بیماری واگیردار سر و کار دارد.

 

ویروس کرونا: (CoV) خانواده بزرگی از ویروس ها است که باعث ایجاد انواع بیماری ها، از سرماخوردگی گرفته تا بیماری های جدی تر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم تنفسی حاد شدید (سندرم شدید تنفسی حاد شدید، SARS-CoV) می شود.

 

کووید-۱۹: نامی که به بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید داده شده است. اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین مشاهده شد. منبع این بیماری در ۷ ژانویه سال ۲۰۲۰ به عنوان یک کروناویروس جدید (2019-nCoV یا SARS-CoV-2) اعلام شد. این عامل قبلاً در انسان تشخیص داده نشده بود. بعداً نام بیماری ناشی از این ویروس کووید-۱۹ در نظر گرفته شد. منشأ ویروس هنوز مشخص نشده است. با این حال، یافته ها به حیوانات وحشی که به طور غیرقانونی فروخته می شوند، اشاره دارد.

 

دوره نهفته‌گی: مدت زمان بین عفونت و بروز علائم بیماری. گفته می شود دوره نهفته گی از کرونا ویروس جدید تا ۱۴ روز ادامه دارد. 

 

قرنطینه: اعمال اقدامات بهداشتی در قالب نگهداری و مشاهده موقت به افراد، کشتی ها، کالاها یا حیوانات از منبعی (محل ، کشور) که یک بیماری مسری در آن شایع است، آمده اند.

 

ایمنی گروهی: روشی که انگلیس سعی کرده پیاده کند اما موفق نشد. پس از آنکه بخش بزرگی از جمعیت در معرض ویروس قرار می گیرند از ابتلا به این بیماری مصون می شوند و سرعت شیوع این بیماری کند می شود.

 

جداسازی: روش جداسازی افراد بیمار از افراد سالم برای جلوگیری از شیوع بیماری.

 

بهسازی، مراعات اصول بهداشت: کاهش یا از بین بردن کلنی های میکروبی در یک محیط زیستی به میزان قابل قبول برای بهداشت عمومی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا