جهاندانش و فن آوریسلامتی و زندگی

واکسیناسیون کادر بهداشتی ترکیه تمام شد؛ واکسن داخل بینی به آزمایشات فاز ۱ آماده می‌شود

وزیر بهداشت ترکیه روز پنجشنبه ۱۲ فروردین اعلام کرد، روند واکسیناسیون یک میلیون و صد هزار کادر بهداشتی این کشور در مدت ۴۵ روز تمام شد.

فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه طی سخنانی در نشست رسانه‌ای سازمان جهانی بهداشت که به دعوت تدروس ادهانوم گبریسوس، دبیرکل این سازمان شرکت کرده بود، گفت: «روند واکسیناسیون ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار کادر بهداشتی کشور در مدت ۴۵ روز تمام شد.»

کوجا همچنین با تاکید بر اینکه قهرمانان این دوره کادر درمانی است، افزود: «یکی از دلایل‌مان برای اینکه سال ۲۰۲۱ به عنوان سال بین المللی کارکنان بخش بهداشت نامگذاری شود، نیز این است.»

از سوی دیگر اعلام شده است که از امروز جمعه ۱۳ فروردین اولین دوزهای واکسن بیو ان تک نیز در ترکیه شروع به تجویز شده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است، تاثیر واکسن داخل بینی کرونا که در ترکیه در مراحل آزمایشات بالینی قرار دارد علیه جهش‌های این ویروس ثابت شد.

پس از مطالعات بالینی مستقل مشخص شد که نوع جدید واکسن داخل بینی کرناویروس ترکیه، در برابر سویه جهش یافته بریتانیایی این ویروس موثر است.

یونس امره دلی، عضو هیئت مدیره شرکت نانوگرافی که در شهرک فنی دانشگاه فنی خاورمیانه (اودتو) تأسیس شده است، به آناتولی گفت که کار پژوهش واکسن داخل بینی را در فوریه ۲۰۲۰ آغاز کردند و تمام آزمایشات در آزمایشگاه های «جی‌ال‌پی» با استانداردهای بین المللی به پایان رسید.

یونس امره دلی، با بیان اینکه واکسن داخل بینی که به عنوان واکسن پروتئینی و متفاوت از واکسن غیر فعال و ام‌آر‌ان‌ای تهیه شده و مطالعات پیش بالینی آن به پایان رسیده است، گفت، آزمایشات انسانی فاز یک را بزودی آغاز خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا