آذربایجانایرانخاورمیانه

واکنش ایران به باز شدن کریدو زنگزور

ایران که در جنگ قره باغ از ارمنستان حمایت می کرد،اما ارتش آذربایجان با حمایت ترکیه که توانست به پیروزی بزرگی دست یابد، موجب تاراحتی ایران در باز شدن کریدور زنگزور شده است. ابوالفضل زهره وند که از طرف ایران در مذاکرات هسته‌ای شرکت کرده بود مدعی شد که کریدورزنگزور می‌خواهد ارتباط ایران با قفقاز را قطع کند.

ایران که آشکارا از ارمنستان در جنگ قره باغ حمایت می کرد، باز شدن  کریدور زنگزور که ترکیه را از طریق زمینی به آذربایجان و قفقاز متصل می کند، دچار اختلال شده است.

ابوالفضل زهره وند که از طرف ایران در مذاکرات هسته‌ای شرکت می‌کند، مدعی شد که کریدور می‌خواهد ارتباط ایران با قفقاز را قطع کند.

در یک فایل صوتی که گفته شده متعلق به زهره‌وند است، از اظهارات جنجالی درباره ترکیه و آذربایجان استفاده کرده است.

به گزارش ینی شفق، زهره‌وند در این فایل صوتی اعتراف کرده است که اراضی قره‌باغ متعلق به آذربایجان است و می‌گوید: «ترک‌ها می‌خواهند زنگزور را هم بگیرند، می‌خواهند مرز ما با ارمنستان را که چند کیلومتر دورتر است قطع کنند. خامنه ای در این زمینه تذکر لازم را دادند، اما ترک ها به این مسائل اهمیت نمی دهند.  زهره‌وند با استفاده از عباراتی که ترکیه را هدف قرار داده است، ادامه داد: ما نمی‌توانیم به اتحاد استراتژیک یا حتی مشارکت راهبردی با ترکیه فکر کنیم. قفقاز جنوبی منطقه تمدن ماست. مردم اوستیای شمالی و جنوبی ایرانی الاصل هستند. آذربایجان پدیده‌ای وحشتناک و یک خطر بالقوه برای ما است ،نخجوان باید کاملاً به ایران ضمیمه شود نخجوان پاشنه آشیل ماست ،ارمنی ها متحد ایران هستند در طول تاریخ همیشه اینطور بوده است ،جایی به نام آذربایجان وجود ندارد اینها (آذربایجانی ها) واقعا آذری های ایرانی هستند آذربایجان باید دوباره به ایران ضمیمه شود، ایران را مثل سلول سرطانی مبتلا خواهد کرد.»نسبت به این اعترافات کارشناش ارشد جمهوری اسلامی ایران از طرف رسانه ها و فعالین آزربایجانی واکنش های لازم داده شده است و این چنین اعتراف ها در واقع نشان از شکست ساستهای ایران و البته دشمنی آشکار با ملت تورک می باشد.

(yenisafak)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا