جهان

وخامت حال فعال احوازی اعتصاب غذا کرده در آلمان

حال یکی از فعالان احوازی که در اعتراض به بازداشت برخی از اعضای برجسته «جبهة النضال العربي لتحرير الأحواز» در مقابل سفارت‌ هلند و دانمارک در آلمان دست به اعتصاب غذا زده‌اند، وخیم گزارش شد.

حال یکی از فعالان احوازی که از ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۰ در اعتراض به بازداشت برخی از اعضای برجسته «جبهة النضال العربي لتحرير الأحواز» در مقابل سفارت‌ هلند و دانمارک در آلمان دست به اعتصاب غذا زده‌اند، وخیم گزارش شد.

فعالان احوازی گزارش کردند این افراد با اعتصاب غذا در مقابل سفارت هلند و دانمارک خواستار آزادی «حبیب جبر»، رئیس جنبش عربی برای آزادسازی احواز (جبهة النضال العربي لتحرير الأحواز) شدند که به همراه برادرش ناصر جبر، يعقوب حر و عیسی مهدی الفاخر از مجریان شبکه تلویزیونی «احوازنا» در این دو کشور زندانی هستند.

دادگاهی در دانمارک این افراد را به حمایت از تروریسم و جاسوسی متهم کرده؛ اتهامی که آنها را رد کرده و روند رسیدگی به این پرونده کماکان ادامه دارد و هنوز هیچ یک از اتهامات منتسب به این افراد به اثبات نرسیده است.

ایران در سال ۲۰۱۹ و در عملیاتی که فعالان احوازی آن را اقدامی انتقامجویانه در واکنش به حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح این کشور در احواز توصیف کرده‌اند، کوشید حبیب جبر را ترور کند، این در حال که جنبش النضال نقش داشتن در این حمله را هیچگاه رسما به عهده نگرفته است.

دانمارک در اکتبر ۲۰۱۹ ایران را به تلاش برای اجرای نقشه ترور یکی از نیروهای اپوزیسیون در خاک این کشور متهم کرده و ضمن «غیرقابل قبول» خواندن این «اقدام ایران» سفیرش را از تهران فراخواند. سرویس اطلاعاتی دانمارک روز ۳۰ اکتبر۲۰۲۰ اعلام کرد هدف این طرح، ترور حبیب جبر رهبر جنبش «النضال العربی لتحریر الاحواز» (شاخه دانمارک) بود.

دانمارک روز جمعه اول می ۲۰۲۰ محاکمه یک شهروند نروژی ایرانی‌الاصل در شهر روسکیلیه را آغاز کرد. این فرد متهم است کوشیده برای ایران در دانمارک دست به ترور بزند.بنابراعلام سورن هابور، دادستان کل دانمارک متهم مردی ۴۰ ساله است که در حال برنامه‌ریزی برای کشتن رهبر “حرکة النضال العربي لتحریر الأحواز” در خاک این کشور بود.

روز شنبه ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۸ همزمان با رژه نیروهای مسلح در احواز، گروهی چهار نفره به سوی حاضران آتش گشودند. در این حمله مسلحانه ۲۴ نفر از جمله چند شهروند غیرنظامی کشته شده و حدود ۶۰۱ نفر دیگر زخمی شدند. یعقوب حر تستری، سخنگوی جنبش عربی آزادیبخش الاحواز در آن زمان به رسانه‌ها گفت: «این جنبش به دلایل سازمانی در حال حاضر مسئولیت این حمله مسلحانه را بر عهده نمی‌گیرد، ولی آن را یک عمل مشروع می‌داند.»

پلیس دانمارک چندی پس از این اظهارات، سه عضو عالیرتبه جنبش عربی آزادیبخش الاحواز را به ظن تمجید از دست‌اندرکاران حمله مسلحانه شهریور به رژه نظامی احواز دستگیر کرد.

احمد نیسی معروف به احمد مولی (ابو ناهض) رهبر پیشین این حزب استقلال‌طلب عرب احوازی هم شامگاه چهارشنبه ۸ نوامبر ۲۰۱۷ در مقابل درب منزلش در شهر لاهه هلند به ضرب ۳ گلوله به ناحیه سر و سينه از سوى مهاجمان ناشناس ترور شد و خانواده‌اش بخش برونمرزی وزارت اطلاعات و وابستگان به اين نهاد در خارج از كشور را متهم به ترور احمد نيسى کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا