آذربایجانسیاست

وزارت خارجه آذربایجان: “در حال بازگرداندن مرزهای شناخته شده بین‌المللی خود هستیم”

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت بیانیه جدیدی در مورد اوضاع مرزی با ارمنستان در مسیر لاچین و کلبجر صادر کرده است.

لیلا عبدالله یوا، سخنگوی این وزارتخانه، گفت که ادعاهای دخالت آذربایجان در “تمامیت ارضی” ارمنستان کاملاً بی اساس است. به گفته وی، در واقع، آذربایجان در حال بازگرداندن مرزهای شناخته شده بین المللی خود است و این یک فرایند فنی است و نباید سیاسی شود.

وی گفت: “اول از همه، می خواهم تأکید کنم که علت اصلی مسائل مرزی اشغال غیرقانونی مناطق آذربایجان توسط ارمنستان تا نوامبر سال ۲۰۲۰ است. این ارمنستان است که مرزهای شناخته شده بین المللی آذربایجان را نقض می کند. آذربایجان فقط مرزهای خود را که در سطح بین المللی شناخته شده است بازیابی می کند. همانطور که قبلاً در بیانیه های رسمی ما بیان شده، به دلیل گرم شدن هوا در مناطق آزاد شده آذربایجان در مرز ارمنستان، آذربایجان به تقویت سیستم حفاظت از مرزها که در تمامیت ارضی خود اعمال می شود، ادامه می دهد. این روند بر اساس نقشه های تعیین مرز بین ارمنستان و آذربایجان که در دست هر دو طرف است انجام می شود.”

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان، باکو همیشه به حاکمیت، تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای شناخته شده بین المللی احترام گذاشته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: “بدون شک، احترام متقابل به این اصول، ایجاد روابط خوب همسایگی بر این اساس و آغاز روند تعیین مرزها با حسن نیت، تنها راه حل همه اختلافات احتمالی است. ارمنستان و آذربایجان به تازگی از جنگ خارج شده اند، بنابراین تعیین درست خطوط مرزی نقشی اساسی در تأمین صلح و امنیت دارند. همچنین می خواهم تأکید کنم که در ماه های اخیر اختلاف نظرهایی بین طرفین در مورد مسائل مرزی وجود داشته است که همه آنها با مذاکره طرفین بیانیه های سه جانبه برطرف شده است. ما معتقدیم که چنین اختلافاتی باید از طرق سیاسی و دیپلماتیک حل شود.”

سخنگوی وزارت گفت که تعیین مرز یک مسئله دو جانبه است، یک روند بسیار پیچیده و فنی است. لیلا عبدالله یوا گفت که باکو نگرانی های کشورهای ثالث در رابطه با اوضاع منطقه را برای حل تشدید تنش ها درک می کند. و او معتقد است که قبل از هرگونه اظهارنظر در مورد چنین مسئله حساس، باید تمام علل و موضوعات پایه‌ای را کاملاً بررسی کرد.

عبدالله یوا یادآوری کرد که به محض ایجاد تنش در مرز، بلافاصله مرزبانان آذربایجان از منطقه بازدید کرده و گفتگوها را با مرزبانان طرف مقابل آغاز کردند. اقدامات لازم برای عادی سازی اوضاع در حال انجام است.

وی گفت: “متأسفانه، این مسئله فنی با اظهارات تحریک آمیز و کمپین سیاه‌نمایی علیه آذربایجان اغراق شده است. چنین رویكرد مخربی فقط به افزایش تنش منجر می شود.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا