ایرانجهان

وزارت خارجه آمريكا مذاكره غیرمستقیم با ایران براى تبادل زندانيان را تکذیب نکرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از اظهارنظر درباره پرسش ایران‌اینترنشنال در ارتباط با خبر مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان خودداری کرد. او در عین حال بر عزم ایالات متحده به آزاد کردن شهروندان خود که در ایران به ناحق زندانی هستند، تاکید کرد.

پرایس گفت: «در موقعیتی نیستم که تمام جزئیات این گزارش را تایید کنم اما هسته اصلی این گزارش نشان می‌دهد ما به انجام هر اقدامی برای آزادی شهروندان آمریکایی متعهدیم.»

او با تاکید بر عزم آمریکا برای آزادی و بازگرداندن سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز گفت مذاکرات آمریکا با شرکا و متحدان خود در این مورد حساسیت بالایی دارد و نمی‌توان به جزییات آن اشاره کرد.

پرایس گفت: «ما به صراحت به رژیم ایران گفته‌ایم که برای بازگرداندن امن و فوری سه شهروند آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند چه اهمیتی قائلیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال احیای برجام پس از تبادل زندانیان گفت: «ما نشان داده‌ایم حتی زمانی که روابط در سطح پایینی قرار دارند، می‌توانیم منافع خود را به طور موثر دنبال کنیم و بازگرداندن شهروندان آمریکایی به خانه همیشه جزو منافع ما بوده است.»

او همچنین درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده جمهوری اسلامی در کره‌جنوبی از تایید این گزارش خودداری کرد و گفت: «در موضعی نیستم که این موضع را تایید کرده یا درباره آن صحبت کنم.»

پرایس با قدردانی از شرکای آمریکا در سراسر جهان در رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: «تا زمانی که ایران به چالش‌هایی که برنامه هسته‌ای آن برای آمریکا، متحدان و شرکای واشینگتن و در منطقه ایجاد کرده رسیدگی نکند، این تحریم‌ها پابرجا خواهد بود.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل درباره حضور سیف العدل، رهبر جدید القاعده، در ایران گفت ایالات متحده نیز همین ارزیابی را دارد.

پرایس گفت ایجاد فضای امن برای القاعده تنها یک نمونه دیگر از حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن در خاورمیانه و فراتر از آن است.

او تاکید کرد آمریکا به همکاری با متحدان و شرکای خود، بر تمرکز بر گستره وسیع چالش‌های ناشی از ایران، از جمله حمایت آن از تروریسم ادامه خواهد داد.

تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل در گزارشی گفت نظر اکثریت قاطع اعضای این تیم این است که رهبر کنونی القاعده سیف العدل است که سال‌هاست در ایران تحت حفاظت جمهوری اسلامی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا به دلیل نقش سیف العدل در حمله به سفارت‌خانه‌های ایالات متحده در آفریقا برای یافتن او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا