faایرانجهان

وزارت خارجه آمریکا: اطلاعات تکمیلی درباره پرونده رابرت مالی به زودی به کنگره داده می‌شود

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد مقام‌های این وزارت‌خانه درباره پرونده رابرت مالی، نماینده پیشین در امور ایران، با کنگره آمریکا در تماس هستند و به زودی اطلاعات جدیدی در این زمینه به اعضای کنگره ارائه خواهد شد.

پاتل روز چهارشنبه چهارم مرداد در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رابرت مالی گفت: «ما همچنان با کنگره در تماس هستیم و در مورد درخواست‌های آنها برای اطلاعات بیشتر و توضیحات در مورد این موضوع، از جمله از طریق مکاتبه با کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در ارتباط هستیم.»

او افزود: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که به زودی توضیحات تکمیلی را به آنها ارائه کنیم اما [اکنون] من هیچ به‌روزرسانی خاصی برای ارائه در این مورد ندارم.»

کمی پیش از این اظهارات، واشینگتن فری‌بیکن در گزارشی به نقل از منابع خود خبر داد که ممکن است مالی اطلاعات طبقه‌بندی شده را برای شبکه‌ای از طرفداران تهران و حامیان برجام در آمریکا که با عنوان «اکوچمبر (اتاق پژواک)» شناخته می‌شوند، افشا کرده باشد.

بر اساس گزارش این وب‌سایت خبری آمریکایی، اواسط ماه می گروهی از سناتورهای ایالات متحده پس از آن که مالی در یک جلسه توجیهی محرمانه درباره مذاکرات احیای برجام حضور نداشت، سوالاتی را مطرح کردند.

واشینگتن فری‌بیکن نوشت که غیبت مالی به عنوان دیپلمات ارشد درگیر با پرونده مذاکرات با ایران، سوال‌برانگیز بود و در آن زمان، مقام‌های دولت بایدن به نمایندگان گفته بودند مالی در یک مرخصی با دلایل شخصی به سر می‌برد.

این گزارش تاکید کرد که تنها یک ماه بعد، مشخص شد مالی در مورد سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه مورد تحقیق قرار گرفته و این اتهام به حدی جدی است که مسوولیت تحقیقات از وزارت امور خارجه به اف‌بی‌آی سپرده شده است.

به گفته واشینگتن فری‌بیکن، شایعه‌سازی در این زمینه از آن زمان تاکنون ادامه داشته و هنوز جزییات مربوط به تخلف ادعایی مالی مشخص نیست.

این رسانه در گفت‌وگو با چند نفر از مقام‌های فعلی و پیشین امنیت ملی آمریکا درباره پرونده مالی، «نشت اطلاعات طبقه‌بندی‌ شده به دشمن خارجی» را جدی‌ترین اتهام مالی عنوان کرد که این «دشمن خارجی» می‌تواند جمهوری اسلامی یا کشور دیگری باشد.

به نوشته این وب‌سایت آمریکایی، گزارش‌های مطبوعاتی در ایران حاکی از آن است که مالی با دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد -شاید بدون مجوز وزارت امور خارجه-، گفت‌وگوهای محرمانه داشته است.

واشینگتن فری‌بیکن همچنین نوشت که مالی در واقع سابقه برگزاری جلسات غیرمجاز با دشمنان آمریکا را دارد؛ از جمله در سال ۲۰۰۸، زمانی که به دلیل انجام مذاکرات با گروه تروریستی حماس، مورد حمایت ایران، از ستاد انتخاباتی باراک اوباما اخراج شد.

علاوه بر سوءاستفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده، مجوزهای امنیتی مقامات می‌تواند در صورت عدم افشای تماس آنها با خارجی‌ها، باطل شود.

تهران تایمز، روزنامه ‌انگلیسی‌زبان حکومتی در ایران، به تازگی ادعا کرده که مالی درگیر «تعامل مشکوک با مشاوران غیررسمی ایرانی‌تبار» بوده و مجوز امنیتی وی در اواخر آوریل پس گرفته شده است.

واشینگتن فری‌بیکن اما نوشت که افشای این جزییات در مطبوعات ایران حاکی از آن است که منابعی در تهران ممکن است بیشتر از رسانه‌های آمریکایی از این وضعیت مطلع باشند.

منابع مطلع به واشینگتن فری‌بیکن گفتند که مالی ممکن است هم‌زمان با تلاش بایدن برای احیای مجدد توافق با ایران، اطلاع‌رسانی به «اتاق پژواک» را از سر گرفته باشد و در یکی از جلسات توجیهی با آنان ممکن است اطلاعاتی را که مجاز به افشای آن نبوده، افشا کرده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا