ایرانجهان

وزارت خارجه آمریکا: به ایران اجازه دستیابی به سلاح اتمی نمی‌دهیم، برجام در دستور کار نیست

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفته: سیاست واشینگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران تغییر نکرده است و جو بایدن کاملا متعهد است ایران هرگز به سلاح هسته‌ای نرسد

او دیپلماسی را بهترین راه حل ممکن خواند اما گفت در حال حاضر برجام از دستور کار آمریکا خارج شده ست.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده: ایالات‌متحده در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای خود در حال آماده کردن همه گزینه‌های ممکن در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران است.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با انتشار تصویری از دیدار با همتایان بریتانیایی، آلمانی و فرانسوی خود نوشت که در این دیدار بر نگرانی‌های آمریکا درباره تشدید تنش‌های اتمی جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز با همتای اسرائیلی خود و وزیر امور استراتژیک اسرائیل در کاخ سفید دیدار و درباره هماهنگی‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، مقابله با تهدید ایران و نیروهای نیابتی‌اش و نگرانی‌ها از همکاری نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین گفت‌وگو کردند.

مشاور امنیت ملی آمریکا در دیدار با همتای اسرائیلی خود زاخی هانگبی و ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل، بر لزوم حمایت از اوکراین در دفاع از شهروندان و سرزمین خود در برابر پهپادهای ایرانی تاکید کرد.

طبق گزارش محرمانه سه ماهه آژانس که به آن دست یافته، دو موضوع مورد اختلاف ایران و آژانس درباره پرونده ذرات اورانیوم یافت‌شده در فردو با غنای ۸۳/۷ و آثار اورانیوم با منشا انسانی در سایت مریوان در آباده در استان فارس حل و فصل شده است.

به نوشته آسوشیتد پرس، در این گزارش درباره ذرات یافت‌شده در فردو آمده است: «آژانس به ایران اطلاع داد که پس از سنجیدن داده‌ها، ارزیابی کرده اطلاعات ارائه‌شده با توضیحات ایران مغایرت ندارد… و آژانس در این مرحله سوال دیگری در این زمینه ندارد.»

در این گزارش همچنین آمده که بازرسان تحقیقات خود را در مورد آثار اورانیوم کشف‌شده با منشا انسانی در سایت مریوان، نزدیک شهر آباده، بسته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا