ایرانجهان

وزارت خارجه آمریکا: توافق برای احیای برجام نه قریب‌الوقوع است و نه قطعی

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز دوشنبه خود حاضر نشد به سوالی درباره احتمال «خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی» پاسخ دهد و گفت که ما قائل به مذاکره علنی نیستیم و قرار نیست به ادعاها درباره تحریم‌هایی که ممکن است به عنوان بخشی از روند بازگشت احتمالی و متقابل به برجام لغو شود، پاسخ دهیم

با افزایش اعتراض اعضای کنگره با توافق احتمالی با ایران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که «توافق در مورد بازگشت به برجام نه قریب‌الوقوع است و نه قطعی.» همزمان اعلام شد که رابرت مالی روز سه‌شنبه در جلسه‌ای غیرعلنی درباره مذاکرات و مفاد توافق احتمالی به اعضای کنگره گزارش می‌دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری روز دوشنبه خود حاضر نشد به سوالی درباره احتمال «خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی» پاسخ دهد و گفت که ما قائل به مذاکره علنی نیستیم و قرار نیست به ادعاها درباره تحریم‌هایی که ممکن است به عنوان بخشی از روند بازگشت احتمالی و متقابل به برجام لغو شود، پاسخ دهیم.

پرایس افزود که دو موضوع اصلی در جریان مذاکره وجود دارد و همواره وجود داشته است. از یک سو، گام‌های هسته‌ای است که ایران در صورت از سرگیری پایبندی کامل به برجام، موظف به انجام آن‌ها است تا اطمینان حاصل شود که به طور دائم و قابل راستی آزمایی از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع شده است اما از سوی دیگر، کاهش تحریم‌ها را داریم که در صورت بازگشت متقابل به برجام، آمریکا آماده انجام آن است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده آماده است تا برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به محدودیت‌های برجامی تصمیمات دشوار بگیرد.

پرایس خاطرنشان کرد در دوره‌ای که برجام به طور کامل اجرا می‌شد و ایران از آن تبعیت می‌کرد، زمان گریز هسته‌ای، یعنی زمان دستیابی ایران به مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای، به طور قابل توجهی طولانی‌تر از امروز بود و در آغاز اجرای برجام این زمان یک سال کامل برآورد شده بود.

او گفت که زمان گریز هسته‌ای درحال حاضر برای ایران بسیار کمتر از یک سال برآورد می‌شود و آمریکا می‌خواهد این زمان گریز را طولانی کند و این موضوع به همان اندازه اهمیت دارد که ایران به طور قابل راستی آزمایی و برای همیشه از دستیابی به سلاح هسته‌ای منع شده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در مذاکرات هسته‌ای حاصل شده است اما من می‌خواهم روشن بگویم که توافق نه قریب‌الوقوع و نه قطعی است و در حقیقت ایالات متحده به طور برابر خود را برای سناریوهای با یا بدون احیای برجام آماده کرده است.

پرایس افزود که جو بایدن متعهد است که ایران در دوره ریاست جمهوری او اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت و این تعهد در دنیایی که در آن برجام داشته باشیم یا نداشته باشیم، برقرار است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال بازگشت تیم‌های مذاکره کننده به وین نیز گفت که تحول جدیدی در این باره اتفاق نیفتاده و تیم مذاکره کننده آمریکا در حال حاضر در واشینگتن است.

در چند روز گذشته اعتراض و مخالفت اعضای کنگره با توافق احتمالی دولت بایدن با ایران گسترش یافته است و تعدادی از اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به توافق احتمالی و احتمال حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی اعتراض کرده‌اند.

بیل هگرتی، سناتور جمهوری‌خواه، روز دوشنبه گفت که دولت بایدن می‌خواهد سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند در حالی که ما دیدیم دولت بایدن «حوثی‌ها» را از این فهرست خارج کرد اما حوثی‌ها اقدامات تروریستی خود را افزایش دادند.

هگرتی افزود که احیای توافق فاجعه‌آمیز هسته‌ای با ایران پروژه بیهوده جان کری و جو بایدن است و آنها با نادیده گرفتن منافع استراتژیک آمریکا، هر کاری که از دستشان بر می‌آید برای بستن قرارداد با بزرگترین دولت حامی تروریسم انجام می‌دهند.

در همین حال رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه‌شنبه در یک جلسه غیرعلنی در کمیته روابط خارجی مجلس سنا حاضر می‌شود.

بنابر گزارش‌ها، رابرت مالی قرار است در جلسه غیرعلنی روز سه‌شنبه اعضای کنگره را در جریان جزییات مذاکرات وین و مفاد توافق احتمالی با ایران قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا