ایران

وزیر جهاد کشاورزی ایران: برای حفظ امنیت اقتصادی قیمت آرد و نان را افزایش دادیم

در پی افزایش شدید قیمت انواع نان‌ صنعتی و ماکارونی، وزیر جهاد کشاورزی، گفت: به دلیل جنگ روسیه و اوکراین بحران غذایی ایجاد شده و ما به منظور حفظ پایداری امنیت غذایی و جلوگیری از قاچاق، قیمت آرد برای مصارف صنعتی را آزاد کردیم که دولت آن با واریز یارانه جبران خواهد کرد.

اتحادیه صنف نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران روز سه‌شنبه با انتشار فهرست قیمت‌های جدید نان‌های صنعتی اعلام کرد قیمت هر نان باگت معمولی به ۱۰ هزار تومان و قیمت هر نان باگت فرانسوی به ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است.

در همین حال خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه کمترین میزان افزایش قیمت نان صنعتی مربوط به نان باگت تک نفره است که از دو هزار و ۳۰۰ تومان به ۵ هزار تومان رسیده است، تاکید کرد که حداقل افزایش قیمت انواع نان‌های صنعتی بیش از ۱۱۷ درصد بوده است.

افزایش شدید قیمت نان صنعتی به فاصله چند روز پس از افزایش قیمت ماکارونی بازتاب‌های گسترده‌ای در میان کاربران و رسانه‌ها داشته است.

جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، درباره دلیل افزایش قیمت نان و ماکارونی آن را ناشی از افزایش قیمت آرد برای مصارف صنعتی دانست.

وزیر جهادکشاورزی افزود: دنیا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین با بحران امنیت غذایی مواجه شده است و دولت ایران هم برای حفظ پایداری امنیت غذایی به علت قاچاق گسترده محصولات تولیدی با آرد، تصمیم به آزادسازی قیمت آرد برای مصارف صنعتی گرفت.

ساداتی‌نژاد گفت به دلیل پرداخت یارانه دولتی به گندم، قیمت جهانی گندم با قیمت داخل ایران این محصول اختلاف زیادی داشت و درپی چالش بحران امنیت غذایی در جهان، این فاصله زیادتر شد و شاهد قاچاق فزآینده‌ای این محصول به خارج از مرز‌ها بودیم که باید جلوی آن را می‌گرفتیم.

وزیر جهادکشاورزی افزود: قیمت نان در نانوایی‌های سنتی تغییر نکرده اما در نانوایی‌های صنعتی افزایش یافته است.

ساداتی‌نژاد اضافه کرد که دولت باید نظام توزیع یارانه‌ها را تغییر دهد و برای همین قصد دارد یارانه مستقیم به مردم بدهد و برای جبران آن طی روز‌های آینده مبلغی در قالب یارانه را واریز می‌کند که این افزایش قیمت را جبران می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا