آذربایجانسیاست

وزیر خارجه آذربایجان از سمت خود برکنار شد

رئیس جمهور آذربایجان به دلیل نارضایتی از عملکرد المار ممدیاروف در جریان تنش و درگیری مرزی با ارمنستان فرمانی مبنی بر عزل وی از سمت وزیر امور خارجه این کشور صادر کرد.

بر اساس اطلاعیه‌ای که امروز پنجشنبه ۲۶ تیرماه در سایت ریاست جمهوری آذربایجان منتشر شده، اعلام شده که «بر اساس بند ۵ ماده ۱۰۹ قانون اساسی جمهوری آذربایجان»، الهام علی‌اف رییس جمهور آذربایجان فرمانی مبنی بر «برکناری المار محرم اوغلو ممدیاروف از سمت خود به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان» امضاء کرد.

المار ممدیاروف از سال ۲۰۰۴ وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان بود. پیش از آن، وی سفیر آذربایجان در ایتالیا بود. در ژوئن سال ۲۰۱۹، آقای ممدیاروف با درجه یک “خدمات به میهن” مورد سپاس دولت قرار گرفته است.

در یک جلسه که در تاریخ ۱۵ ژوئن برگزار شد رئیس جمهور الهام علی اف با انتقاد شدید از المار ممدیاروف اظهار داشت که با شروع درگیری ها در تووز در ۱۲ ژوئن نتوانسته او را پیدا کند. آقای ممدیاروف در جلسه ۱۵ ژوئیه شرکت نکرد.

بر اساس اظهارات وزیر کشور آذربایجان، المار ممدیاروف روز درگیری آذربایجان با ارمنستان گفته بوده که «من در خانه کار می‌کنم.» یعنی از راه دور وظیفه وزیری خارجه را انجام می‌دهم.

با دستور دیگر ریاست جمهوری، جیحون بایرام‌اوف به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد.

جیحون بایرام‌اوف متولد سال ۱۹۷۳ در باکو است، وی فارغ التحصیل از دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان با مدرک اقتصاد و دانشگاه آذربایجان با مدرک حقوق می‌باشد.

وی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ مقام های مختلفی را در وزارت دارایی داشت، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ به عنوان حقوق‌شناس در شرکت «Salans Hertzfeld & Heilbronn (Baku) Limited» بود و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ مدیر شرکت حقوقی «OMNI» بوده است.

وی در سال ۲۰۱۳ به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش آذربایجان و در سال ۲۰۱۸ نیز به عنوان وزیر منصوب شده است.

منتقدان اما می‌گویند که جیحون بایرام‌اوف وزیر خارجه جدید آذربایجان با مسائل دیپلماسی بین‌المللی آشنا نیست و نمی‌تواند از عهده این سمت بر آید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا