ایرانجهان

وزیر خارجه آمریکا:ایران تنها برای امور بشردوستانه می‌تواند از پول‌های آزاد شده استفاده کند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید بر اینکه درپی توافق تبادل زندانیان با ایران، هیچ تغییری در سیاست بازدارندگی و فشار آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایجاد نشده، گفت تهران از پول‌هایی که درپی این توافق آزاد می‌شود، تنها می‌تواند در موارد بشردوستانه استفاده کند.

بلینکن روز سه‌شنبه در نشست خبری وزارت خارجه گفت: «پول‌هایی که در پی توافق تبادل زندانیان با ایران، آزاد می‌شود تنها برای موارد بشردوستانه قابل هزینه است. ایران به این پول‌ها دسترسی مستقیم نخواهد داشت و آمریکا نظارت قابل توجهی بر روند هزینه شدن پول‌ها خواهد داشت.»

او با تاکید بر اینکه انتقال زندانیان آمریکایی از زندان به حبس خانگی، هیچ ارتباطی با هیچ‌یک از جنبه‌های سیاست ایالات‌متحده درباره ایران ارتباطی ندارد، گفت: رویکرد کلی آمریکا درباره جمهوری اسلامی پس از توافق بر سر مبادله زندانیان تغییری نکرده و واشینگتن همچنان «بازدارندگی، فشار و دیپلماسی» را دنبال می‌کند.

بلینکن با اشاره به اینکه با خانواده برخی از زندانیان آمریکایی که از زندان اوین به حبس خانگی منتقل شدند، صحبت کرده، گفت: «تا آزادی پنج شهروند آمریکایی از حبس خانگی در ایران و بازگرداندن آنها به آمریکا، از پای نمی‌نشینیم.»

او افزود: «اطمینان حاصل خواهیم کرد که ایران هرگز به سلاح اتمی دست نیابد و به تلاش برای پاسخگو کردن رژیم ایران در ارتباط با نقض حقوق بشر، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده در منطقه، حمایت مالی از تروریسم، ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین و بسیاری جرایم دیگر ادامه خواهیم داد.»

بلینکن در پاسخ به پرسشی در مورد گزارش اخیر وال‌استریت ژورنال درباره کاهش سرعت ساخت اورانیوم غنی‌شده با درجه نزدیک به تسلیحاتی از سوی ایران، گفت که نمی‌تواند این گزارش را تایید کند، اما گفت آمریکا از هر اقدام ایران که با هدف کاهش تنش‌های هسته‌ای صورت گیرد استقبال می‌کند.

او افزود: آمریکا و کشورهای مختلف برای مقابله با گستره وسیعی از انواع تهدیدهای ایران به اقدام‌های مختلف خود ادامه می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به اعمال تحریم‌ها و افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس برای محافظت از کشتی‌های تجاری در برابر تهدید ایران، اشاره کرد.

با وجود تاکید دولت آمریکا بر کنترل چگونگی هزینه شدن پول‌های آزاد شده ایران، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی نوشت «نحوه بهره‌برداری» از منابع مالی رفع توقیف شده در اختیار جمهوری اسلامی است و این منابع ارزی قرار است پس از تبدیل به یورو در بانک سوئیس، طی چند روز آینده به دو بانک قطری منتقل و سپس به حساب‌های جمهوری اسلامی در قطر واریز شود.

نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، نیز اظهارات مقام‌های آمریکایی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده را «وارونه‌نمایی آمریکا» خواند و نوشت: آمریکا می‌کوشد ناکامی در باج‌خواهی از ایران در پرونده آزادسازی زندانیان را به‌عنوان دستاوردی بشردوستانه برای خود فاکتور کرده و ایران را به باج‌گیری متهم کند.

شورای امنیت ملی آمریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای تایید کرد که سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو زندانی دیگری که هویت آنها طبق خواست خودشان خصوصی می‌ماند، از زندان به حبس خانگی منتقل شده‌اند.

با این حال، این توافق با مخالفت مقام‌ها و چهره‌های سیاسی مختلف همراه شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، به فاکس‌نیوز گفت: کشورهای متخاصمی همچون کره شمالی و روسیه، ارائه میلیاردها دلار به ایران برای آزادی گروگان‌ها را به منزله «نرخ بازار» گروگان‌گیری در نظر می‌گیرند و احتمال اینکه ایران آمریکایی‌های بیشتری را گروگان بگیرد نیز افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا