ایرانخاورمیانه

وزیر خارجه اسرائیل: وقتش رسیده که جهان علیه رژیم ایران اقدام کند

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در یادداشتی در روزنامه تلگراف نوشت رژیم ایران جهان را به جای خطرناک‌تری تبدیل می‌کند و در حال نقض سیستماتیک حقوق بشر است. او تاکید کرد زمانش رسیده که جامعه جهانی به بی‌توجهی خود پایان داده و علیه جمهوری اسلامی دست به اقدام بزند.

کوهن در این یادداشت که روز شنبه منتشر شد نوشت: «فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی به خاورمیانه، آسیا، اروپا و آمریکا کشیده شده است. [حکومت] ایران مانند سرطان است و به هر کجا می‌رسد به آن آسیب می‌زند.»

وزیر خارجه اسرائیل تاکید کرد: «موضع قاطع بین‌المللی علیه رژیم افراطی ایران، فشارهای اقتصادی و سیاسی و نیز تهدید نظامی معتبر علیه این رژیم، می‌تواند سیاست‌ حکومت ایران را در خارج و نیز در ارتباط با شهروندان خود در داخل این کشور تغییر دهد.»

کوهن با اشاره به اینکه ایران امنیت جهانی و موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند گفت: چنین حکومتی در حالی که به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است، بر نابودی اسرائیل نیز تاکید دارد.

او افزود: جمهوری اسلامی مخالفان حکومت، روزنامه‌نگاران، جامعه کوییر، شهروندان اسرائیلی و یهودی و هر کسی را که دشمن خود بپندارد، با ابزار تروریسم هدف قرار می‌دهد.

وزیر خارجه اسرائیل خاطرنشان کرد جامعه جهانی تاکنون نتوانسته موضوع هسته‌ای ایران را حل‌وفصل کند و همه مذاکره‌ها و سازش‌ها با جمهوری اسلامی، با پاسخ‌های تهاجمی و بدبینانه ایران همراه شده و چنین وضعی به نظم جهانی آسیب می‌زند.

او تاکید کرد که اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد که «رژیم تروریست ایران» به سلاح‌ هسته‌ای دست یابد و در این راه از همه ابزارهای ممکن استفاده خواهد کرد.

کوهن گفت: «ما تا اینجای کار ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم به نهان‌ترین اسرار ایران نیز دسترسی پیدا کنیم. به رژیم آیت‌الله‌ها پیشنهاد می‌کنم توانایی‌های ما را محک نزنند.»

روز جمعه کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که مقام‌های اسرائیلی بر این عقیده‌اند که مساله غنی‌سازی اورانیم در درجه لازم برای ساخت بمب اتم از سوی جمهوری اسلامی دیگر یک امر واقعی و انجام شده است.

بر مبنای گزارش این شبکه تلویزیونی، ایالات متحده نیز با اسرائیل در این که جمهوری اسلامی امروز در پیشرفته‌ترین مرحله خود به سمت دست‌یابی به بمب اتم می‌رود، توافق نظر دارد.

با وجود این، به گفته کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، میان مقامات آمریکایی، موساد و ارتش اسرائیل بر سر پاسخ این پرسش که ایران چه زمانی به بمب اتمی دست پیدا خواهد کرد اختلاف نظر وجود دارد.

در حالی که گزارش‌ها حاکی از تلاش آمریکا برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای با ایران است، هفته گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بار دیگر «مخالفت مجدانه» خود را با توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی اعلام کرد و هشدار داد این توافق جدید مانع از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای نمی‌شود.

او گفت: «بارها و بارها به دوستان آمریکایی خود اعلام کردیم و امروز نیز این کار را تکرار می‌کنم که با توافق‌ها [با ایران] و در راس آنها، توافق اولیه موسوم به برجام که فقط راه ایران را برای رسیدن به بمب هموار و همراه با صدها میلیون دلار می‌کند، مخالف هستیم.»

نخست وزیر اسرائیل همچنین بار دیگر تاکید کرد که دولت این کشور برای دفاع از خود در برابر تجاوزهای ایران هم در حوزه هسته‌ای و هم از طریق استفاده از گروه‌های نیابتی خود، هر کاری که لازم باشد انجام خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا