ایرانجهان

وزیر خارجه لیتوانی: توافق اعضای اتحادیه اروپا درباره تروریست شناختن سپاه رو به افزایش است

همزمان با تلاش‌های جهانی برای قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، گابریلیوس لندزبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی، گفت: اتفاق نظر کشورهای عضو اتحادیه اروپا درباره تروریست شناختن سپاه به دلیل حمایت نظامی آن از روسیه در جنگ اوکراین در حال افزایش است.

وزیر خارجه لیتوانی در گفت‌وگو با آکسیوس خاطرنشان کرد: «در اتحادیه اروپا بحث‌های بسیار جدی درباره تروریست شناختن سپاه در جریان است. باید برخی مسائل عملی و حقوقی حل و فصل شود، اما فکر می‌کنم به نتیجه خواهیم رسید.»

لندزبرگیس گفت: اتحادیه اروپا انتظار نداشت تهدید ایران را در دروازه‌های خود ببیند. ما تهدید ایران را محدود به خاورمیانه می‌دانستیم، اما اکنون شاهد همکاری فزاینده ایران و روسیه هستیم. تهدید ایران دارد به ما نزدیک می‌شود و باید به آن واکنش نشان دهیم.»

همزمان با افزایش نگرانی‌ها از همکاری نظامی فزاینده تهران و مسکو، فارن پالیسی به نقل از پنج مقام ناتو و آمریکا گزارش داد که جمهوری اسلامی از طریق تعدادی توافق نظامی جدید با روسیه، در حال افزایش حمایت نظامی خود از مسکو است که این امر می‌تواند به طولانی‌تر شدن جنگ اوکراین و ارائه فرصت‌های اقتصادی و دفاعی به تهران منجر شود.

این در حالی است که کنشگران ایرانی نیز به تلاش‌های خود برای تروریست شناختن سپاه ادامه می‌دهند. وحید بهشتی، فعال حقوق بشر، در پیامی در نهمین روز اعتصاب غذای خود مقابل وزارت خارجه بریتانیا گفت سپاه بزرگ‌ترین حامی حزب‌الله است که هم اکنون در بریتانیا یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود. بریتانیا باید سپاه را نیز در فهرست تروریسم قرار دهد.

علاوه بر حمایت پهپادی سپاه از روسیه در جنگ اوکراین، حمایت‌های نظامی جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی خود در منطقه نیز ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.

وزارت دفاع بریتانیا روز پنج‌شنبه ۱۱ اسفند در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروی دریایی این کشور، روز چهارم اسفند یک شناور حامل موشک‌های ایرانی را که به احتمال زیاد به یمن می‌رفت، در آب‌های دریای عمان کشف و ضبط کرده‌اند.

به گفته مقامات نظامی بریتانیا و آمریکا، این محموله شامل موشک ضد تانک و اجزای موشک بالستیک میان‌بُرد بوده و به احتمال زیاد قرار بوده به یمن ارسال شود.

برد کوپر، معاون فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، اعلام کرد که این هفتمین محموله سلاح یا مواد مخدر توقیف شده متعلق به ایران در سه ماه گذشته است.

با این حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گزارش بریتانیا و آمریکا درباره توقیف این محموله تسلیحاتی در دریای عمان را «اتهام واهی» خواند و آن را رد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا