ایرانخاورمیانه

وزیر دفاع اسرائیل: پهپادهای حزب‌الله که به میدان گازی کاریش ارسال شدند ساخت ایران بودند

بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل، گفت پهپادهایی که حزب‌الله لبنان اخیرا به سمت میدان گازی کاریش در آبهای شمالی اسرائیل فرستاد ساخت ایران بودند.

وزیر دفاع اسرائیل در یک نشست خبری با اشاره به ایرانی بودن این پهپادها گفت: «حزب‌الله برای ایران ماموریت انجام می‌دهد و سلاح‌هایش ساخت ایران است، حال می‌خواهد در آنجا تولید شده یا فناوری‌اش را کسب کرده باشد.»

گنتس خاطرنشان کرد که لبنان مسئول جلوگیری از «تجاوزرگری ایران» است که به دست حزب‌الله در قلمرو لبنان انجام می‌شود.

او افزود: «اسرائیل به خوبی می‌داند که چگونه از دارایی‌های خود محافظت کند و حزب‌الله هم باید بداند که ماموریتی که از سوی ایران انجام می‌دهد می‌تواند به ماموریت مرگباری تبدیل شود که بیش از هر چیز به منافع شهروندان لبنان آسیب بزند.»

ارتش اسرائیل روز شنبه ۱۱ تیرماه سه پهپاد حزب‌الله لبنان را در آب‌های مدیترانه و در مسیر میدان گازی کاریش رهگیری و منهدم کرد. این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی مسئولیت پرتاب پهپادها را برعهده گرفت.

ارتش اسرائیل با انتشار ویدیوهایی اعلام کرد که این سه پهپاد پس از نقض حریم هوایی اسرائیل و بر فراز آب‌های این کشور هدف قرار گرفتند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، یکی از این پهپادها توسط جنگنده اف‌۱۶ و دو پهپاد دیگر توسط یک ناو جنگی منهدم شدند.

دولت لبنان اقدام حزب‌الله در ارسال این پهپادها را محکوم کرد و هشدار داد این اقدام‌ها لبنان را بی‌دلیل در معرض خطر قرار می‌‌دهد.

چند هفته پیش از آغاز به تولید گاز از میدان کاریش، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، تاکید کرده برای جلوگیری از تولید گاز از این میدان به زور متوسل خواهد شد.

قرار است در سفر جو بایدن به خاورمیانه، موضوع اختلاف مرزی دریایی اسرائیل و لبنان که منابع گازی در آن واقع شده مورد بررسی قرار گیرد.

طبق داده‌های موسسه پژهشی اسرائیلی آلما، حزب‌الله حدود دو هزار پهپاد در اختیار دارد که بسیاری از آنها پهپادهای پیشرفته ایرانی و برخی دیگر نیز ساخت خود حزب‌الله هستند.

ارتش اسرائیل رهگیری و شناسایی پهپادها را به عنوان یکی از پنج تهدید اصلی امنیتی علیه این کشور طبقه‌بندی کرده و و با اشاره به پهپادها و موشک‌های دوربرد حزب‌الله و سیستم‌های پدافند هوایی این گروه، نسبت به احتمال آسیب رسیدن به برتری نیروی هوایی اسرائیل به لبنان ابزار نگرانی کرده‌ است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا