ایران

وزیر نفت ایران: چند تلاش آمریکا برای توقیف نفتکش‌های ایرانی ناکام ماند

اوجی در مصاحبه‌ای که روز جمعه ۲۷ اسفند در خبرگزاری فارس منتشر شد گفت: «هجوم آمریکایی‌ها به کشتی حامل نفت ایران فقط در یکی دو مورد رسانه‌ای شد ولی در چندین موارد دیگر نیز این اتفاق رخ داد.»

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، بدون اشاره به جزییات گفت نیروهای آمریکایی چندین بار تلاش کرده‌اند نفتکش‌های ایرانی را توقیف کنند اما نیروهای مسلح ایران مانع آنان شده‌اند.

اوجی در مصاحبه‌ای که روز جمعه ۲۷ اسفند در خبرگزاری فارس منتشر شد گفت: «هجوم آمریکایی‌ها به کشتی حامل نفت ایران فقط در یکی دو مورد رسانه‌ای شد ولی در چندین موارد دیگر نیز این اتفاق رخ داد.»

او گفت که ایران نفت خود را به کشورهایی منتقل کرده که «آمریکایی‌ها فکرش را هم نخواهند کرد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس ۱۹ اسفند خبر داده بود که آمریکا دو نفتکش را که گفته می‌شود با تغییر رنگ خود و جعل سند حامل نفت ایران بودند توقیف کرده است.

طبق این گزارش، این دو نفتکش که مالکان آنها دو شرکت یونانی هستند، به دستور آمریکا محموله‌های خود را به ارزش ۳۸ میلیون دلار در هیوستون و باهاما تحویل داده‌اند.

آبان امسال نیز رسانه‌های جمهوری اسلامی گزارش دادند نیروی دریایی سپاه پاسداران «چندی پیش» با اجرای «عملیات هلی‌برن» بر روی عرشه یک نفتکش، جلوی «ربوده شدن» محموله نفت صادراتی ایران از طرف آمریکا را گرفته است.

وزیر نفت ایران در مصاحبه با خبرگزاری فارس همچنین گفت که حمله سایبری چهارم آبان به سامانه سوخت کشور توسط «نفوذی‌های داخلی» و «عوامل خارجی» انجام شد و آنان قصد داشتند « اتفاقاتی بدتر از آبان‌ماه ۹۸ را در کشور ایجاد کنند».

او بدون اشاره به جزییات گفت: «فقط یک حمله نبود و دو سه بار با روش‌های مختلف به ما حمله کردند.»

چهارم آبان امسال سامانه هوشمند سوخت در ایران هک شد و توزیع بنزین در جایگاه‌های سوخت با قطعی یا اختلال همراه شد.

این رویداد در آستانه سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ انجام شد که با اعتراض به افزایش قیمت بنزین آغاز شد، به سرعت گسترش یافت و به گزارش رویترز حدود ۱۵۰۰ نفر در آن کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله غلامرضا جلالی‌ فرمانده سازمان پدافند غیرعامل، هک شدن سامانه سوخت در آبان امسال را به «آمریکا، اسرائیل و یک کشور خارجی دیگر» نسبت دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا