fa

وضعیت اسفناک مجموعه ۷۰۰ ساله «حسن پاشا» تبریز

در حالیکه مسئولان میراث فرهنگی ایران سالهاست در خصوص مرمت مجموعه ۷۰۰ ساله حسن پاشای تبریز وعده می دهند، اما این شاهکار معماری تورک های آق قویونلو همچنان در حال تخریب و نابودی می باشد.

گزارش شهروندان آزربایجانی نشان می دهد مرمت این مجموعه ارزشمند آزربایجان باز هم متوقف و این بنا به حال خود رها شده است. همانگونه که در فیلم نیز مشخص است، بخش های زیادی از این مجموعه دچار آسیب های جدی شده و نیازمند مرمت اضطراری و حافظت مناسب می باشد.

در حالکیه در حریم آثار تاریخی، ساخت و ساز ممنوع می باشد با مجوز مسئولان ایران، در کنار این مجموعه عظیم آذربایجان یک ساختمان چندین طبقه در حال احداث می باشد.

 در سال ۱۳۹۹ نیز در نتیجه بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی، نبودِ نظارت کافی و عدم وجود تابلوهای راهنما، عزاداران محرم، بخشی از ورودی مسجد ۶۰۰ ساله حسن پاشای تبریز را که دارای کتیبه های نفیس می باشد را آتش زدند.

در اسفندماه ۹۶ هم انتشار تصاویر سرستون های تاریخی رها شده در میان نخاله ها در مجموعه «حسن پاشا» اعتراضات زیادی را برانگیخت و در نتیجه اعترضات، «مرتضی آبدار» مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از آغاز مرمت این مجموعه خبر داد اما اندکی بعد این اقدام نمایشی دوباره متوقف شد.

مجموعه بزرگ و تاریخی «حسن پادشاه» یا میدان صاحب الامر تبریز با گستره ۱۶۰ هزار مترمربع جزو  آثار نادر به جای مانده از دوران افتخارآمیز «اوزون حسن»، پادشاه قدرتمند سلسله تورک آق قویونلوهاست که الگوی اولیه ساخت میدان نقش جهان اصفهان بوده است.

این مجموعه ۷۰۰ ساله که در دوران پویایی خود در حکومت آق قویونلوها ۲ برابر میدان نقش جهان اصفهان وسعت داشت، محل اصلی رژه نیروهای مسلح و اسب سواران لشکر همیشه پیروز اوزون حسن و حکومت آق قویونلوها بود و طبق روایات شده در این میدان بزرگ ۳۰ هزار سرباز رژه می رفته اند؛  بر اساس اسناد تاریخی، این میدان به مدت ۴۰۰ سال، محل و مقر حکومت و فرماندهی امرایی چون جهانشاه، اوزون حسن، شاه ختایی و شاه طهماسب صفوی بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا