خاورمیانه

ولودیمیر زلنسکی: اورشلیم بهترین مکان برای مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه است

ولودمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین ساعاتی پس از انتقاد شدید از اسرائیل در یک پیام ویدئویی گفت که شرایط اسرائیل را درک می‌کند و از تلاش نخست‌وزیر این کشور برای میانجی‌گری بین کیف و مسکو تشکر کرد.

 

زلنسکی در این پیام ویدیویی بار دیگر تاکید کرد اورشلیم را مناسب‌ترین مکان برای گفتگوهای صلح بین روسیه و اوکراین می‌داند.

او گفت که اسرائیل منافع و استراتژی خود را دارد که در راس آنها دفاع از شهروندان اسرائیل است و او این موضوع را می‌فهمد.

ساعتی پیش از آن، رییس جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی برای نمایندگان کنست، به شدت از سیاست اسرائیل انتقاد کرده بود.

زلنسکی در این سخنرانی که به‌صورت زنده در میدان بیما در تل‌آویو نیز برای هزاران تن پخش می‌شد، گفت می‌توان بین دو کشور میانجی‌گری کرد اما نمی‌توان بین خیر و شر میانجی‌گری کرد. او همچنین به شدت از این موضوع که اسرائیل حاضر به فروش تسلیحات به اوکراین نشده انتقاد کرد.

زلنسکی دولت کنونی روسیه را با آلمان نازی مقایسه کرد و گفت همانطور که اوکراینی‌ها در جریان هولوکاست به یهودیان کمک کردند، ملت اسرائیل نیز الان باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد به اوکراینی‌ها کمک کند یا نه؟

این بخش از اظهارات زلنسکی با اعتراض برخی از سیاستمداران اسرائیل روبرو شد که گفتند اگرچه شماری از اوکراینی‌ها در جریان هولوکاست به یهودیان کمک کردند، اما اکثریت اوکراینی‌ها مواضع یهودی‌ستیزانه داشتند و به نسل‌کشی یهودیان توسط آلمان نازی یاری رساندند.

برای نمونه، یوعاز هندل، وزیر ارتباطات اسرائیل گفت اگرچه از زلنسکی تقدیر می‌کند و او را می‌ستاید، اما نمی‌توان تاریخ هولوکاست را بازنویسی کرد. یووال اشتاینیتز، عضو کنست از حزب لیکود نیز گفت اظهارات زلنسکی در مرز انکار هولوکاست قرار می‌گیرد.

پس از سخنرانی زلنسکی، یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل بار دیگر حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد و گفت اورشلیم هر کاری که بتواند برای کمک به ملت اوکراین انجام خواهد داد.

اما سخنرانی یکشنبه شب زلنسکی برای کنست در حالی انجام شد که اعضای فهرست مشترک احزاب عربی در پارلمان اسرائیل این سخنرانی را تحریم کرده و در آن شرکت نکرد.

عوفر کسیف، تنها عضو یهودی فهرست مشترک احزاب عربی گزارش‌های منتشر شده از تجاوز روسیه به اوکراین را «پروپاگاندا» خواند و گفت حزب او، خاداش، فریب این دروغ‌ها را نخواهد خورد.

دبیرکل حزب خاداش، منصور دهامشه نیز ناتو و ایالات متحده را متهم کرد که آغازگر این تنش بودند و جنگ را بر روسیه و اوکراین تحمل کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا