ایرانخاورمیانه

مشاور امنیت ملی آمریکا: حوثی‌ها با کمک ایران به مراکز غیرنظامی عربستان سعودی حمله می‌کنند

مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای با تاکید براینکه ایالات متحده حملات حوثی‌ها در ۴۸ ساعت گذشته علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در عربستان سعودی را محکوم می‌کند، گفت که این حملات تاسیسات تصفیه آب و زیرساخت‌های نفت و گاز طبیعی را هدف قرار دادند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، با محکوم کردن «حملات تروریستی حوثی‌ها» با کمک ایران به زیرساخت‌های غیرنظامی عربستان سعودی، گفت که جمهوری اسلامی با نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در منع ارسال تسلیحات به یمن، به حوثی‌ها موشک، قطعات پهپاد و آموزش نظامی می‌دهد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای با تاکید براینکه ایالات متحده حملات حوثی‌ها در ۴۸ ساعت گذشته علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در عربستان سعودی را محکوم می‌کند، گفت که این حملات تاسیسات تصفیه آب و زیرساخت‌های نفت و گاز طبیعی را هدف قرار دادند.

بیانیه مشاور امنیت ملی آمریکا ساعتی پس از آن منتشر شد که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حوثی‌ها اواخر شنبه و ساعات اولیه یکشنبه با موشک‌های کروز ساخت ایران به کارخانه تصفیه آب در شهر الشقیق از توابع جازان و تاسیسات شرکت نفت آرامکو در این استان حمله کردند.

سالیوان خاطرنشان کرد: «شبه‌نظامیان حوثی این حملات تروریستی را با توانمندی ایران انجام می‌دهند که قطعات موشکی و پهپادی، آموزش حوثی‌ها را تامین می‌کند و این اقدام نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت ارسال تسلیحات به یمن است.»

مشاور امنیت ملی آمریکا با اشاره به اینکه عربستان سعودی و دولت قانونی یمن طی سال گذشته درخواست‌های سازمان ملل برای آتش‌بس و کاهش تنش را تایید کرده‌اند، افزود: شبه‌نظامیان حوثی‌ این درخواست‌ها را رد کرده‌اند و در عوض با حملات جدید و اقدامات تروریستی مانند حمله شنبه‌ شب علیه عربستان سعودی پاسخ داده‌اند.

سالیوان اضافه کرد که زمان پایان جنگ یمن فرا رسیده است اما فقط در صورتی اتفاق خواهد افتاد که حوثی‌ها همکاری با سازمان ملل متحد و نماینده این سازمان را به عنوان روند کاهش گام به گام درگیری بپذیرند.

مشاور امنیت ملی آمریکا با اعلام حمایت کامل ایالات متحده از تلاش‌های سازمان ملل و نماینده ویژه دبیرکل در امور یمن، گفت که ما به حمایت کامل از شرکای خود در دفاع از قلمرو‌شان در برابر حملات شبه‌نظامیان حوثی ادامه خواهیم داد و ما از جامعه بین‌الملل نیز می‌خواهیم که همین کار را انجام دهد.

در همین حال یکشنبه شب ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از اقدام حوثی‌های مورد حمایت ایران برای حمله جده خبر داد و اعلام کرد که یک «هدف هوایی متخاصم» که در حال حرکت به سمت جده بود را رهگیری و منهدم کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا