ایرانجهان

وندی شرمن: مذاکرات احیای برجام به دنبال پاسخ ایران به بن‌بست رسید

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفته است که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام به «بن‌بست» برخورد، چرا که ایران پاسخ «سرسختانه‌ای» به پیشنهاد اتحادیه اروپا ارائه کرد.

خانم وندی شرمن در یک برنامه زنده روزنامه واشینگتن پست تاکید کرد که آخرین پاسخ ایران به پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای ایالات متحده «غیرقابل قبول» بود.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفته است، ما در یک بن بست قرار داریم به این معنا که ایران در آخرین دور مذاکرات پاسخ بسیار سر سختانه‌ای به ما داد، پاسخی که برای ما غیرقابل قبول است. ما پیامی درباره آنچه که معتقدیم ضروری است و مفاد حیاتی هستند، ارسال کرده‌ایم.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هم روز دوشنبه گفته بود پاسخ اخیر ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا گامی رو به عقب بود و دورنمای دستیابی به توافق در کوتاه مدت را بعید می‌سازد.

در همین زمینه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که واشینگتن پاسخ خود درباره نظرات آخرین ایران را ارائه کرده است.

ند پرایس تصریح کرده بود: «دیدگاه‌های خود را درباره آخرین پاسخ ایران ارائه کرده‌ایم و تمایل ندارم بیشتر از آنچه تاکنون گفته شده در عرصه علنی درباره آن صحبت کنم.»

به دنبال بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوهای چند جانبه ايران با کشورهای عضو برجام و مذاکرات غيرمستقيم با آمريکا برای احیای برجام، جوزپ بورل اوایل مردادماه يک پيشنهاد نهايی برای برون رفت از بن‌بست در این مذاکرات ارائه کرد.

ایران و آمریکا پاسخ‌های خود را به این پیشنهاد «نهایی»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه کردند. اما ایران در آخرین پاسخ خود در ۱۱ شهریور خواستار دریافت تضمین‌ها از آمریکا برای بسته شدن پرونده پادمانی در آژانس بین المللی انرژی اتمی شد. این درخواست ایران، امید اعضای اروپایی برجام و آمریکا را برای احیای این توافق کاهش داده است.

رادیو فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا