جهان

پارلمان لتونی: روسیه حامی تروریسم است

پارلمان لتونی، روز پنج‌شنبه روسیه را به دلیل حمله‌های نظامی هدفمند علیه غیرنظامیان و اماکن عمومی، «حامی تروریسم» اعلام کرد.

پارلمان لتونی، موسوم به سایما، قطعنامه‌ای را تصویب کرده که در آن ذکر شده «روسیه از سال‌ها پیش، از رژیم‌ها و سازمان‌های تروریستی، حمایت و پشتیبانی مالی کرده است

سایما، به‌عنوان نمونه از «حمایت مسکو از دولت اسد در سوریه، سرنگونی پرواز خطوط هوایی مالزی بر فراز شرق اوکراین در سال ۲۰۱۴ و نیز مسمومیت سرگئی اسکریپال، مامور اطلاعاتی بریتانیا و دخترش در سال ۲۰۱۸» یاد کرده‌ است.

در بیانیه سایما گفته‌ شده که روسیه اکنون از تاکتیک‌های بی‌رحمانه، غیراخلاقی و غیرقانونی مشابه، در اوکراین نیز استفاده کرده‌، زیرا «سلاح‌ها و مهماتی با ممنوعیت بین‌المللی» را به کار می‌گیرد.

در این گزارش، همچنین به گزارش‌های گروه‌های حقوق بشری و ناظران بین‌المللی استناد شده که جنایت نیروهای روسی را علیه غیر نظامیان اوکراینی، از جمله «شکنجه، تجاوز جنسی، کشتار و بازداشت دسته‌جمعی غیرنظامیان» مستند کرده‌اند.

قانونگذاران لتونی گفته‌اند که روسیه از رنج و ارعاب، به‌عنوان یک ابزار در تلاش برای تضعیف روحیه مردم اوکراین، استفاده می‌کند.

اعضای مجلس قانون‌گذاری لتونی، همچنین از اتحادیه اروپا و غرب می‌خواهند که تحریم‌های جامع علیه روسیه را، فورا تشدید و عملی کنند.

دیگر خواسته این نمایندگان «محدود کردن صدور ویزا برای شهروندان روسیه و بلاروس» توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

کشور لتونی، با روسیه و بلاروس، مرزهای مشترک دارد.

روسیه بر این ادعا که غیرنظامیان اوکراینی را «عامدانه هدف نمی‌گیرد» پافشاری می‌کند. این کشور، تهاجم به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه با هدف حفظ امنیت روسیه و حفاظت از زبان روسی در اوکراین» نامیده‌ است.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، بابت صدور قطعنامه، از پارلمان لتونی قدردانی کرد.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا