آذربایجانجهان

پاسخ وزارت امور خارجه آذربایجان به اتهامات جوزف بورل

اتهامات بی اساس جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در روابط خارجی و سیاست امنیتی اتحادیه اروپا، در روز ۱۳ فوریه، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان را محکوم و رد می کنیم.

به گزارش آزنیوزتی وی، وزارت امور خارجه آذربایجان در این باره اطلاع داده است.

تبرئه جوزف بورل، نماینده عالی کشور از طرف ارمنی که مرتکب تجاوز نظامی شده بود، به عنوان چشم پوشی از تحریک نظامی ارمنستان تلقی می شود. متأسفانه اتحادیه اروپا پس از ۵ ماه ثبات، مجروح شدن یک نظامی آذربایجانی بر اثر شلیک تک تیرانداز را بدون هیچ عامل تحریک کننده نادیده می گیرد.

اقداماتی که آذربایجان در پاسخ به این تحریک انجام داد کاملاً کافی و محلی بود. این اقدامات از تلاش ارمنستان برای گسترش تنش نظامی جلوگیری کرد.

در عین حال بار دیگر تاکید می کنیم که پیشنهاد نماینده عالی اتحادیه اروپا در مورد خروج نیروهای مسلح از مرزها که هیچ اهمیت عملی ندارد جای تاسف دارد. اتحادیه اروپا باید در نظر داشته باشد که مزدوران ارمنستان در مناطق مرزی تحت «حفاظت ماموریت اتحادیه اروپا» تهدیدی برای جان نظامیان و مردم غیرنظامی آذربایجان هستند.

برچسب زدن به ساکنان ارمنی الاصل به عنوان آوارگان داخلی که داوطلبانه منطقه اقتصادی قره باغ آذربایجان را ترک کرده اند و استفاده از نام های ناموجودی مانند «قره باغ کوهستانی» در رابطه با این منطقه که قلمرو آذربایجان است، غیرقابل قبول است. اتحادیه اروپا به خوبی می داند که آذربایجان بارها از ساکنان ارمنی درخواست کرده است که در خانه های خود بمانند.

متأسفانه در رابطه با ساکنان ارمنی که قلمرو را ترک کردند، با وجود اینکه نماینده عالی ارجاع به ارقام قبلی را که ارامنه بیان نکردند تصحیح کرد، مشخص است که نماینده در این موضوع تحت تأثیر تبلیغات ارمنی است.

بار دیگر، با تأسف متذکر می شویم که علیرغم عملکرد صلح محور رئیس شورای اتحادیه اروپا، چارلز میشل، نماینده عالی روابط خارجی و سیاست امنیتی، موضع یک طرفه طرفدار ارمنستان بین آذربایجان و نهادهای اتحادیه اروپا شکاف ایجاد می کند و در نتیجه خود را کاملاً از روند عادی سازی آذربایجان و ارمنستان دور می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا