سیاست

پاکستان: پیشنهادی برای میانجی‌گری بین آمریکا و ایران ندادیم

وزیر امور خارجه پاکستان پس از دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک ضمن اشاره به تنش فزاینده بین ایالات متحده آمریکا و ایران اعلام کرد که اسلام‌آباد هیچ پیشنهادی برای میانجی‌گری میان این دو کشور نداده است.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان پس از دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نیویورک در جمع خبرنگاران اظهارداشت: “اسلام‌آباد تلاش می‌کند تنش بین ایالات متحده آمریکا و ایران کاهش یابد. ما نه پیشنهاد میانجی‌گری داده ایم و نه نقش میانجی‌گری را ایفا می‌کنیم”.

 

 

وی در ادامه افزود: با دبیرکل سازمان ملل متحد مشکلات بین هند و پاکستان درباره مسئله کشمیر و تنش میان آمریکا و ایران گفت‌وگو کردیم. منطقه نمی‌تواند تنش دیگری را تحمل کند و همه ما باید در جهت کاهش آن گام برداریم. این موضوعی است که در جریان سفر به تهران و ریاض نیز بر آن تاکید کردم. پاکستان آماده است شریک صلح باشد نه بخشی از هر گونه درگیری”.

 

وزیر امور خارجه پاکستان گفت که وی همچنین فردا 17 ژانویه با مایک پومپئو همتای آمریكایی خود در واشنگتن دیدار و درباره تنش‌های آمریكا و ایران نیز صحبت خواهند كرد.

 

وی با اشاره به تحولات اخیر پیرامون مسئله کشمیر بیان کرد: “پاکستان در مورد مذاکرات دو جانبه با هند برای حل مسئله کشمیر صمیمی است، اما هند یک قدم عقب برداشته است”.

 

– مسئله جامو و کشمیر

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار بریتانیا تاکنون 3 جنگ در سال‌های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌‌ها کشته شدند.

 

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال 1989 تاکنون بیش از 100 هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از 10 هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

 

هر از چند گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می دهد. از سال 2003 تاکنون دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

 

مقامات دهلی نو روز 5 اوت سال گذشته ماده 370 قانون اساسی این کشور که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می کند را لغو کردند. طبق این قانون جدید جامو و کشمیر به جای ایالت بودن به یک سرزمین اتحادیه تبدیل شد. بخش شرقی جامو و کشمیر نیز به یک سرزمین اتحادیه مجزا ذیل عنوان «لداخ» درآمد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا