آذربایجانمحیط زیست

پرویز کردوانی: امیدی به احیای دائمی دریاچه اورمیه نیست

پرویز کردوانی که طی سالیان اخیر اغلب با طرح دیدگاههای مغرضانه درباره دریاچه اورمیه شهرت پیدا کرده است، امروز نیز در مصاحبه با یکی از خبرگزاریهای ایران، مدعی شده است که «ته دریاچه اورمیه سوراخ است» و دیگر امیدی به احیای دائمی این دریاچه نیست.

پرویز کردوانی می‌گوید: دیگر امیدی به احیای دائمی دریاچه اورمیه نیست، چراکه با ساخت سد و بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، آب دریاچه از ۳۲ میلیارد مترمکعب در دهه ۴۰، اکنون در صورت احیا به ۱۴ میلیارد مترمکعب می‌رسد!

پرویز کردوانی با حضور در تحریریه ایبنا، در پاسخ به این سوال، که: «شما چندین عنوان کتاب درباره آب و منابع آبی نوشته‌اید و یکی از نظریات مهم شما نیز درباره دریاچه اورمیه است. این دریاچه در دهه‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفت و در حال نابودی بود. در چند سال اخیر روزنه‌های امیدی برای نجات این دریاچه دیده می‌شود. آیا این راهکارها برای احیای دریاچه قطعی و کارساز است؟»

گفته است:
«سال ۱۳۴۵ به من گفتند اگر به ایران برگردید هرکجا که خواستید برایتان حکم زده می‌شود. من با رتبه شاگرد اولی از دانشگاه آلمان به کشور برگشتم. گفته شد که قرار است در رضائیه (ارومیه) دانشکده دامپروری و کشاورزی تاسیس شود. چون ردیف حقوقی برای این دانشگاه تعریف نشده بود، به‌عنوان معلم طرحی دانشگاه جُندی  شاپور به دانشگاه اورمیه مأمور شدم. عاشق اورمیه و به‌خصوص دریاچه اورمیه بودم. دریاچه‌ای بسیار بزرگ و پرآب بود که سه درصد حوزه آب‌خیز ایران را در اختیار داشت. دارای جزایر مسکونی و غیرمسکونی، چشمه‌های پر آب، دره‌های بسیار زیبا و بسیاری چیزهای دیگر بود. هر کدام از دوستان من که از آلمان می‌آمدند، آن‌ها را برای گشت‌وگذار به دریاچه اورمیه می‌بردم. در دهه پنجاه کشت هم در اطراف آن انجام می‌شد.»

او در ادامه افزوده است: «بعدها سر زبان‌ها افتاد که دریاچه اورمیه در حال خشک شدن است، چون شروع به سدسازی کرده بودند. طرفداران محیط زیست مخالف سد بودند، چون می‌گفتند این آب متعلق به دریاچه است. دولت می‌گفت باید کشاورزی و صنعت و شهرها را توسعه دهید. کشاورزی اطراف دریاچه بیش از حد توسعه پیدا کرد و چاه‌های زیادی زده شد. با زدن سد و انتقال آب و بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، دریاچه دچار کم‌آبی شد. بعد که اوضاع بحرانی شد، گفتند که برای انتقال آب اولویت‌بندی کنید. این پروسه و مشکلاتی که پس از آن رخ داد، دریاچه را در خطر خشکسالی قرار داد. تا امسال که به دلیل بارندگی‌های بسیار، همه سدها و دریاچه‌ها پر آب شدند. ولی این موقتی است و متأسفانه دیگر امیدی به احیای دائمی دریاچه اورمیه نیست، چون ته آن به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، سوراخ است. در دهه ۴۰، دریاچه ۳۲ میلیارد مترمکعب آب داشت. اکنون دریاچه بین ۲ تا سه میلیارد مترمکعب آب دارد و بیان شده که اگر دریاچه احیا هم شود، در حالت خوشبینانه ۱۴ میلیارد مکعب آب خواهد داشت.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا