جهان

پس از آزادسازی قره باغ، صف طولانی برای خرید بایراکتار تشکیل شد

به دنبال عملیات نظامی پیروزمندانه ارتش آذربایجان در قره باغ، یک صف طولانی برای خرید پهپادهای بایراکتار تی‌بی‌۲ از ترکیه تشکیل شده است.

طبق گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی، سفارشات از جمهوری های شوروی سابق، اروپای شرقی و حتی اروپای غربی برای خرید این پهپادهای جنگی دریافت می شود.

پهپادهای بایراکتار تی‌بی‌۲ که به ۴ موشک “هوشمند” (ام‌ای‌ام-سی و ام‌ای‌ام-ال) مجهز است، یکی از مدرن ترین سلاح هایی است که ارتش آذربایجان در جنگ دوم قره باغ از آن استفاده کرده و نقش مهمی در رسیدن به پیروزی داشته است.

به گزارش رسانه های ترکیه، کشورهای انگلستان، صربستان، قزاقستان و گرجستان سفارش بایراکتار را داده اند. اوکراین که از قبل این پهپادها را در اختیار دارد، قصد خود برای خرید یک محموله بزرگ بایراکتار را برای نیازهای نیروی دریایی اعلام کرده است.

جنگ قره باغ و تاکتیک های نظامی ارتش آذربایجان تعدادی از کشورهای پیشرو را مجبور به تجدیدنظر در مفهوم چنین تسلیحاتی کرده است. انگلستان پیش از این قصد داشت پهپادهای «پروتِکتور» را از شرکت آمریکایی «جنرال اتمیکس» خریداری کند. با این حال، تجربه جنگ قره باغ باعث شد كه این كشور برنامه خود را برای خرید پهپادهای ارزانتر و در عین حال موثرتر بایراكتار تغییر دهد.

بلغارستان همچنین در حال مذاکره برای خرید بایراکتار است که انتظار می رود اولین پهپادهای خود را امسال دریافت کند.

الکسی نیجپاپا، فرمانده نیروی دریایی اوکراین به خبرنگاران گفت که در سال ۲۰۲۱ آنها قصد دارند پهپادهای بایراکتار را به ناوگان خود اضافه کنند.

الكساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان نیز گفت كه پهپادهای تركیه “بسیار كامل” هستند و افزود كه آنها آماده می شوند تا این پهپادها را در زرادخانه ارتش قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا