جهاندانش و فن آوری

پهپادهای پیشرفته تر ترکیه وارد اوکراین شدند

علاوه بر قابلیت های نظامی، یکی از اصلی ترین نقاط فروش Bayraktar TB2 مقرون به صرفه بودن آن است.

به گفته وزارت دفاع اوکراین، تعدادی از هواپیماهای بدون سرنشین Bayraktar TB-2 ترکیه روز سه شنبه به اوکراین تحویل داده شد.

در این بیانیه آمده است: «بایرکتار TB2 های جدید قبلاً وارد اوکراین شده و به مواضع جنگی منتقل شده اند. همچنین خاطرنشان کرد که در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین وارد نهمین روز خود می شود، موشک های ضد تانک جاولین و ضد هوایی استینگر اضافی در خط مقدم مستقر شده اند. پهپادهای اضافی Bayraktar مکمل دوازده هواپیمای بدون سرنشین اوکراین خواهند بود. در مجموع، کیف چهل و هشت هواپیمای بدون سرنشین به ترکیه سفارش داد. مشخص نیست که چه تعداد در آخرین دسته تحویل داده شده است.بایراکتار یک هواپیمای بدون سرنشین سبک وزن است که مجهز به موشک های ضد زره هوا به زمین است. این پهپاد قبلاً در خاورمیانه و در قره باغ کوهستانی خدمت کرده است، منطقه مورد مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان که بر سر آن دو کشور جنگ کوتاهی در اواخر سال 2020 با هم داشتند. آذربایجان از پهپادها به شدت علیه ارتش ارمنستان استفاده کرد و بسیاری را رهبری کرد. به این باور که پهپادها نقش مهمی در پیروزی باکو در درگیری داشتند.

استقرار بایراکتارها توسط اوکراین علیه روسیه به عنوان اولین باری است که پهپادها علیه یک قدرت نظامی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. طبق اکثر گزارشات، آنها در طول درگیری روسیه و اوکراین عملکرد فوق العاده ای داشته اند. اگرچه نیروهای هوایی روسیه تقریباً بلافاصله پهپادها را برای انهدام مشخص کردند، اما ناکامی مسکو در تامین برتری هوایی بر اوکراین و پدافند هوایی نامنظم آن به بایراکتارها فضایی برای عملیات داده است. در نتیجه، اوکراین ده ها ماموریت موفق علیه نیروها و تجهیزات روسی انجام داده است. در 28 فوریه، یک هواپیمای بدون سرنشین Bayraktar یک قطار سوخت را در داخل روسیه که حامل بنزین به ستون‌های زرهی متوقف در اوکراین بود، منهدم کرد، حمله‌ای که ضربه بزرگی به اعتبار دفاع هوایی روسیه تلقی می‌شود.

موفقیت این پهپاد در میدان نبرد همچنین باعث شد تا نوازندگان اوکراینی آهنگی محبوب را ضبط کنند که کارایی آن را ستایش می کند.

 

علاوه بر قابلیت های نظامی، یکی از اصلی ترین نقاط فروش این پهپاد مقرون به صرفه بودن آن است. تخمین زده می شود که هر پهپاد کمتر از 10 میلیون دلار هزینه داشته باشد – بسیار ارزان تر از یک سیستم هوایی سرنشین دار سنتی – و تصور می شود هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایینی داشته باشد. در عملیات، آنها می توانند حملات مکرر را علیه اهداف زمینی بسیار گرانتر با حداقل خطر برای سربازان اوکراینی انجام دهند. انتظار می رود که بایراکتارها عامل مهمی در جنگ فرسایشی کیف علیه همسایه بسیار بزرگترش باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا