جهاندانش و فن آوریویدیو

پهپاد آکینجی از فاصله ۳۰ کیلومتری “پانتسیر” روسیه را نابود می‌کند (ویدیو)

روز گذشته شرکت صنایع دفاعی بایکار ماکینه اعلام کرد که پهپاد آکینجی اولین تست خود را با موشک های "هوشمند" انجام داد.

این تست‌ها ابتدا با موشک کروز مام-تی ۹۴ کیلوگرمی ساخته شده توسط راکت‌سان انجام شد. بعداً آکینچی با افزودن موشک های مام-ال و مام-سی که قبلا در پهپادهای بایراکتار تی‌بی۲ استفاده می‌شد، با تجهیزات جنگی کامل به پرواز درآمد و با این موشک ها به طور دقیق هدف را مورد اصابت قرار داد.

راکت‌سان همچنین انیمیشنی منتشر کرده است. این انیمیشن نشان می دهد که چگونه موشک مام-تی آکینجی سیستم موشکی ضد هوایی پانتسیر ساخت روسیه را منهدم می‌کند.

بلافاصله مشخص می شود که این انیمیشن پاسخی به انیمیشنی است که چند روز پیش توسط شرکت زارا، سازنده روسی پهپادهای انتحاری به نام لانست منتشر شده است. این شرکت روسی ادعا کرده بود که پهپادهای انتحاری لانست فضای هوایی را “مین گذاری” می کند و به این طریق به طور موثر با پهپادها مقابله می‌کند. در انیمیشن طراحی شده برای معرفی این پهپاد، «لانست»، بایراکتار را “مورد هدف قرار می‌دهد”. این انیمیشن به عنوان پاسخ روسیه به بایراکتار ارزیابی شد و در رسانه های خارجی مورد بحث قرار گرفت.

و اکنون راکت‌سان با فیلم انیمیشن خود “پاسخی” منسجم به زارا، سازنده پهپاد لانست داده است. موشک هوشمند مام-تی ساخته شده توسط این شرکت از فاصله قابل توجهی سیستم ضد هوایی پانتسیر-۱اس را که روسیه سعی دارد آن را به عنوان قدرتمندترین وسیله دفاعی در برابر بایراکتار معرفی کند، “نابود” می کند.

پس از جنگ قره باغ، کارشناسان و متخصصان نظامی روسیه گفتند که در واقع بایراکتار نمی تواند از دست پانتسیر فرار کند، زیرا به گفته آنها پانتسیر می تواند از فاصله ۱۲-۱۵ کیلومتری هدف را مورد اصابت قرار دهد. با این حال، در سوریه و لیبی، بایراکتار تعداد زیادی از پانتسیرها را نابود کرد.

اکنون امکان مقاومت پانتسیر در برابر پهپادهای ترکیه وجود ندارد. از آنجا که برد موشک کروز مام-تی ۳۰ کیلومتر و بیشتر است (بستگی به ارتفاع شلیک دارد)، یعنی پهپادهای آکینچی حامل این موشک ها می توانند از فاصله دور بدون وارد شدن به دامنه احاطه پانتسیر آن را منهدم کنند. به عبارت دیگر، انیمیشن منتشر شده توسط راکت‌سان نشان می دهد که پهپادهای ترکیه ای هنوز برای سیستم های موشکی ضد هوایی روسیه قابل دسترس نیستند. در عین حال، آکینچی نه تنها به موشک های مام-ال، مام-سی و مام-تی مسلح خواهد شد، که امکان حملات دقیق به اهداف زمینی را فراهم می کند، بلکه همچنین با موشک های «بوزدوغان» نیز امکان نابودی اهداف هوایی را فراهم می کند. به عبارت دیگر، در یک نبرد بالقوه هوایی، آکینچی می تواند پهپادهای «لانست» روسیه را هم از بین ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا