جهانسیاست

پوتین درباره استفاده اوکراین از پهپادهای ترکیه در منطقه درگیری دونباس با اردوغان گفتگو کرد

رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ۱۲ آذر به رئیس‌جمهور ترکیه گفت که اوکراین از پهپادهای ساخت ترکیه در منطقه درگیری در منطقه دونباس استفاده می‌کند.

کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه ۱۲ آذر به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور روسیه گفت که اوکراین از پهپادهای ساخت ترکیه در منطقه درگیری در منطقه دونباس استفاده می‌کند.

کیف می گوید روسیه هزاران نیرو را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده و ممکن است برای یک حمله نظامی آماده شود. مسکو طرح های عملیات تهاجمی را رد می کند.

کرملین اعلام کرد، پوتین در یک تماس تلفنی به اردوغان گفت که نیروهای اوکراینی “فعالیت تحریک آمیزی” انجام می دهند و از پهپادهای بایرکتار ساخت ترکیه در منطقه درگیری برای تضعیف توافقنامه صلح مینسک استفاده می کنند.

اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز روز جمعه اعلام کرد که اوکراین یکی از موضوعاتی است که اردوغان با پوتین گفتگو کرده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

اوکراین هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه را در جنگ علیه نیروهای تحت حمایت روسیه در منطقه دونباس شرقی خود خریداری و مستقر کرده که این موضوع خشم روسیه را برانگیخته است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته است که نمی توان ترکیه را به خاطر استقرار پهپادهای ساخت ترکیه توسط اوکراین مقصر دانست.

در ماه اکتبر، پس از آن که نیروهای دولتی از یک پهپاد بایراکتار تی‌بی۲ برای حمله به موضعی تحت کنترل شورشیان تحت حمایت روسیه استفاده کردند، روسیه اوکراین را به بی ثبات کردن اوضاع متهم کرد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز جمعه گفت: اوکراین از پهپاد بایراکتار برای یک شلیک دقیق به یک سیستم پدافندی استفاده کرد و از آن زمان سربازان دشمن از انجام وظیفه در چنین سامانه‌هایی می‌ترسند، زیرا می‌دانند با چه نتیجه‌ای روبرو خواهند شد.

او همچنین گفت که روسیه بیش از ۹۴ هزار نیرو در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است و ممکن است خود را برای تشدید تنش در مقیاس بزرگ در پایان ژانویه آماده کند.

شورشیان مورد حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ و بلافاصله پس از تصرف شبه جزیره تاتار کریمه از اوکراین توسط روسیه، با نیروهای دولتی در منطقه دونباس اوکراین می جنگند. کیف می گوید دست کم ۱۴ هزار نفر کشته شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا