آذربایجاناجتماعیفرهنگ و هنر

چهارشنبه آخر سال (ایل‌آخیر چرشنبه)

نوروز شامل سنت های مرتبط با ۴ عنصر (آب، آتش، باد و خاک) است که مراحل خلقت را مشخص می کند. چهارشنبه ها خبر از آمدن بهار می دهند.

چهار چهارشنبه آخر سال (قبل از نوروز) در فرهنگ آذربایجان اهمیت ویژه ای دارد. نوروز شامل سنت های مرتبط با ۴ عنصر (آب، آتش، باد و خاک) است که مراحل خلقت را مشخص می کند. به طور کلی، اعتقاد بر این بوده که در روزهای چهارشنبه، و به خصوص در این چهارشنبه آخر، باید مراقب بود و نسبت به طبیعت (ارواح طبیعت) بی احترامی نکرد. چهارشنبه ها خبر از آمدن بهار می دهند.

چهارشنبه قبل از نوروز چهارشنبه خاک است. خاک به عنوان پایه اصلی مادی آفرینش بشر، در این روند از موقعیت فوق العاده مهمی برخوردار است. چهارشنبه خاک با توجه به ریشه های افسانه ای بیداری خاک با مفهوم زنده شدن و احیا همراه است.

اعتقاد بر این است که با رسیدن چهارشنبه خاک، خاک آماده کاشت است و می توان بذرها را کاشت. طبق افسانه ها، در این روز، در حالی که مردم از کمبود مواد غذایی به دلیل زمستان رنج می برند، آب، آتش و باد با مراجعه به معبد زیرزمینی بانوی خاک، او را بیدار می کنند.

این گونه، بیداری خاک، که چهارشنبه خاک است، به خودی خود نمادی از رونق، رشد محصولات زراعی است. تقدس و نشاط زمین در این واقعیت نهفته است که موجودات دیگر نیز در زمین حیات یافته و رشد می کنند. برای مثال، جوانه زدن گیاهان، این واقعیت را نشان می دهد که جهان موجودات دیگر با بخشندگی خاک به وجود آمده است. به عنوان یک موجود مادی، خاک شرایطی را برای گیاهان و افراد فراهم می کند تا زندگی، رشد و عملکرد داشته باشند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا