ایرانخاورمیانه

ژنرال ارشد آمریکایی: پنتاگون «چندین گزینه» برای مقابله با ایران اتمی آماده کرده است

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اظهاراتی به قانون‌گذاران این کشور گفت، اگر ایران برای ساخت تسلیحات اتمی تصمیمی اتخاذ کند، «رهبران ملّی» آمریکا می‌توانند از «گزینه‌های متعدّدی» که توسط ارتش ایالات متحده تهیه شده است، استفاده کنند.

ژنرال مارک میلی، پنج‌شنبه 23 مارس به وقت محلی در کنگره آمریکا حضور یافت و در اظهاراتی گفت، ارتش این کشور چندین گزینه برای مقابله با ایران در اختیار دولت آمریکا قرار داده است.

او در این زمینه هشدار داد، ایران در طول دو هفته می‌تواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را تولید کند.

به گفته میلی، اگر ایران به مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز خود دست پیدا کند، تنها «چند ماه» طول خواهد کشید که تهران یک «سلاح اتمی واقعی» تولید کند.

او همچنین خاطرنشان کرد: «ایالات متحده آمریکا، به سیاست خود مبنی بر عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است.»

«آکسیوس» نیز روز گذشته به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی نوشته بود، دولت بنیامین نتانیاهو به آمریکا و چند کشور اروپایی دیگر اطلاع داده است که غنی‌سازی بیش از 60 درصدی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی می‌تواند منجر به حمله نظامی اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران شود.

به گفته کارشناسان، تهران برای تولید دست‌کم یک بمب اتمی به اورانیوم با غنای 90 درصد نیاز دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تأیید کرده است، اورانیوم 90 درصد غنی‌شده اگر از 42 کیلوگرم اورانیوم با خلوص 60 درصد تهیه شود، جمهوری اسلامی قادر به ساخت بمب هسته‌ای خواهد بود.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از گزارش آژانس پیشتر خبر داده بود که ذخایر اورانیوم 60 درصد غنی‌‌شده تهران به 87.5 کیلوگرم رسیده است.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا