ایرانجهان

کاخ سفید: از سرکوب گسترده اعتراضات صلح‌آمیز در ایران وحشت‌زده شدیم

سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه ۱۱ مهر سرکوب گسترده اعتراضات صلح‌آمیز در ایران توسط نیروهای امنیتی را به شدت محکوم کرد.

کارین ژان پی‌یر با اشاره به سرکوب یکشنبه شب در دانشگاه صنعتی شریف گفت: «از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر سرکوب خشونت‌آمیز و بازداشت‌های جمعی دانشجویان در اعتراضات صلح‌آمیز نگران و وحشت‌زده شدیم؛ دانشجویان به درستی درگیر رفتار جمهوری اسلامی با زنان، دختران و سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی هستند.»

ساعاتی پیش از این اظهارات، آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان نیز با انتشار توئیتی به برخورد خشن نیروهای امنیتی ایران با دانشجویان و سرکوب اعتراضات در ایران اشاره کرد و آن را نشانه «هراس مطلق» جمهوری اسلامی از آموزش و آزادی بیان عنوان کرد.

همزمان وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به به سرکوب معترضان در ایران، کاردار ایران در لندن را در غیاب سفیر ایران احضار کرد.

وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سطح خشونتی که توسط نیروهای امنیتی علیه معترضان به‌کار گرفته می‌شود، «حقیقتا شوک‌آور» است.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، گفته است: ما امروز موضع خود را برای مقامات ایران روشن کردیم: به‌جای متهم کردن بازیگران خارجی در اعتراضات، مقامات ایران باید مسئولیت اعمال خود را بر عهده گرفته و به نگرانی‌های مردم گوش دهند.

اشاره او به ادعای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است که روز دوشنبه کشورهای خارجی، از جمله اسرائیل و آمریکا را به برنامه‌ریزی برای آنچه که «اغتشاشات» در ایران نامید، متهم کرد.

طی روزهای گذشته نیروهای امنیتی ایران سرکوب خونینی در برخی دانشگاه‌ها، خصوصا دانشگاه تبریز و صنعتی شریف تهران به راه انداخته‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران روز ۱۰ مهر، کشتار معترضان در شهرهای مختلف ایران، به‌ویژه کشتار اخیر زاهدان را «با شدیدترین لحن ممکن» محکوم و اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان سرکوب‌های دو هفته گذشته به ۱۳۳ تن رسیده است.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا