آذربایجانجهان

کارشکنی رژیم غیرقانونی وابسته به ارمنستان در قره باغ تنش‌ها در منطقه را تشدید می‌کند

ممانعت از تلاش‌های آذربایجان برای ادغام مجدد جمعیت ارمنی قره‌باغ به این کشور توسط رژیم غیرقانونی وابسته به ارمنستان و اداره ایروان، تنش را در منطقه تشدید می‌کند.

ایجاد پاسگاه آذربایجان در مرز ارمنستان در ابتدای جاده لاچین-خانکندی موسوم به کریدور لاچین در راستای رعایت حقوق حاکمیتی خود و پاسخ منفی رژیم به اصطلاح قره‌باغ به تلاش‌های ادغامی دولت باکو اخیراً تنش‌ها را در منطقه افزایش داده است.

پس از جنگ دوم قره‌باغ، آذربایجان به ارمنستان پیشنهاد داد تا بر اساس شرایطی که متقابلاً تمامیت ارضی و حاکمیت را به رسمیت می‌شناسد، قرارداد صلح امضا کند و ایروان این شرایط را پذیرفت.

با گذشت زمان، مقامات ارمنستان مشی گفتمان خود را تغییر دادند و ادعا کردند که ارمنی‌های ساکن قره‌باغ دارای حقوق و مشکلات امنیتی هستند.

ارمنستان پیشنهاد ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی برای امنیت و حقوق جمعیت ارمنی در قره‌باغ را داده است.

آذربایجان تاکید می‌کند به مکانیسمی که طرف‌های دیگر را درگیر کند، اجازه نخواهد داد و ارمنی‌های قره‌باغ شهروند آذربایجان هستند.

جاده لاچین-خانکندی

آذربایجان در 23 آوریل 2023 یک ایست بازرسی در مرز با ارمنستان ایجاد کرد تا از تلاش ایروان برای استفاده از جاده لاچین-خانکندی برای اهداف نظامی جلوگیری کند.

حمل کالاهای قاچاق به قره‌باغ توسط خودروهای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و تیراندازی به مرزبانان از سوی ارمنستان، آذربایجان را مجبور به انجام تدابیر احتیاطی کرد.

دولت باکو جاده آغدام-خانکندی را برای ارسال کمک به ارمنی‌های ساکن قره‌باغ پیشنهاد کرد. کامیون‌های کمک‌رسانی که هلال احمر آذربایجان برای ارامنه ساکن قره‌باغ فرستاد، در ایست بازرسی نیروهای روسی در جاده آغدام-خانکندی به بهانه دلایل امنیتی نگهداری می‌شود.

کریدور زنگزور، مشکلی در انتظار راه‌حل

اجرای نشدن کریدور زنگزور که در بیانیه سه جانبه 10 نوامبر 2020 گنجانده شده بود و استان‌های غربی آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند، یکی از اصلی‌ترین موضوعات بحث برانگیز آذربایجان و ارمنستان است.

اگرچه آذربایجان کارهای راه آهن و جاده را در بخش کریدور خود تا حد زیادی به پایان رسانده است، اما ارمنستان هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

آنادولو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا