ایرانجهان

کانادا «گشت ارشاد» و دهها فرد و نهاد ایرانی را تحریم می‌کند

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد که این کشور ده‌ها فرد و نهاد ایرانی، از جمله «گشت ارشاد» ایران را تحریم می‌کند

ترودو در این سخنان در روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر، گفت که کانادا تحریم‌هایی را علیه کسانی اعمال خواهد کرد که مسئول مرگ مهسا امینی‌اند.

مهسا امینی ده روز پیش و پس از آن که به علت بدحجابی به بازداشت گشت ارشاد درآمد در بازداشتگاه وزرا تهران کشته شد. مرگ این زن ۲۲ ساله موجی از اعتراض‌های سراسری را در ایران و شهرهای مختلف جهان ایجاد کرد و موج اعتراض‌ها تاکنون ادامه یافته است.

جاستین ترودو گفت: «بارها شاهد نقض حقوق بشر به دست حاکمیت ایران بوده‌ایم و حالا یک بار دیگر با قتل مهسا امینی و سرکوب اعتراض‌ها شاهد آنیم.»

ترودو خطاب به «زنان معترض در ایران و کسانی که از آنان حمایت می‌کنند» گفت: «ما در کنار شما می‌ایستیم.»

نخست‌وزیر کانادا گفت «صدای تمام کانادایی‌ها به صدای میلیون‌ها نفری در سراسر جهان می‌پیوندد که از حکومت ایران می‌خواهند به صدای مردمش گوش دهد، به سرکوب آزادی‌ها و حقوق انسان‌ها پایان دهد و بگذارد زنان و همه ایرانی‌ها زندگی کنند و حرفشان را بزنند.»

پیشتر در روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که سفیر ایران در برلین را بر سر سرکوب معترضان به دست نیروهای امنیتی در شهرهای ایران احضار کرده است.

این سخنگوی وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سوالی درباره احتمال اقدام این کشور در اعمال تحریم‌ علیه تهران، گفت که برلین همراه با دیگر کشورهای اروپایی «تمام گزینه‌ها را بررسی می‌کند.»

هفته گذشته و به دنبال کشته شدن مهسا امینی، ایالات متحده آمریکا نیز تحریم‌هایی را علیه پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی اعمال کرد.

ایندیپندنت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا