خاورمیانه

کانال ۱۱ اسرائیل از اختلاف در دولت بنت درباره مخالفت آشکار با آمریکا بر سر برجام خبر داد

به گزارش کانال ۱۱ اسرائیل، اعضای دولت نفتالی بنت درباره مخالفت علنی با آمریکا بر سر احیای برجام دچار اختلاف دیدگاه هستند.

به گزارش کانال ۱۱ اسرائیل، اعضای دولت نفتالی بنت درباره مخالفت علنی با آمریکا بر سر احیای برجام دچار اختلاف دیدگاه هستند.

این شبکه تلویزیونی شامگاه جمعه ۲۷ اسفند با اشاره به بیانیه مشترک نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل، گزارش داد که بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل، حاضر نشد به این بیانیه مشترک بپیوندد و نامش در بیانیه ذکر شود.

نفتالی بنت و یائیر لاپید، نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل، در بیانیه مشترک خود از دولت جو بایدن خواسته بودند اقدام به خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی، آن هم در ازای وعده‌های پوچ، نکند.

به گزارش کانال ۱۱ اسرائیل، بنی گنتس ضمن مخالفت با پیوستن به این بیانیه، رویارویی علنی با آمریکا را نتیجه‌بخش نمی‌داند و خواستار گفت‌وگوهای پشت پرده بین دو کشور است.

دفتر گنتس شامگاه جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که او با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، گفت‌وگوی تلفنی داشته و این تماس «متمرکز بر» توافق در حال مذاکره با ایران و موضع اسرائیل نسبت به آن بوده است.

بنی گانتس در این تماس همچنین از کمک ۴.۸ میلیارد دلاری اخیر آمریکا به ارتش اسرائیل قدردانی کرد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند امضای توافق احتمالی دولت بایدن با ایران با مخالفت جدی کنگره روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش کانال ۱۱ اسرائیل، در حال حاضر بزرگترین و آخرین شرط ایران برای امضای برجام خارج شدن نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی و برداشته شدن تحریم‌های مربوط به این نهاد است.

به گفته کانال ۱۱، در توافق جدید بین ایران و قدرت‌های جهانی، ایران در اولین بخش آن متعهد شده به دنبال تولید و به دنبال به دست آوردن سلاح هسته‌ای نباشد.

همچنین به نوشته روزنامه هاآرتص، دولت اسرائیل توافق هسته‌ای جدید با ایران را پایان یافته می‌داند اما هنوز گفت‌وگو با آمریکا درباره دوران پس از احیای برجام را آغاز نکرده است.

به گزارش این روزنامه، ارزیابی مقام‌های اسرائیلی این است که منازعات اخیر بین اسرائیل و ایران پس از امضای توافق برجام شدت بیشتری خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا