ایران

کانون نویسندگان ایران خواستار حمایت جهانی از معترضان ایران در برابر موج سرکوب‌ها شد

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سرکوب‌های اخیر، از تمام مردم آزادی‌خواه و نهاد‌های هم‌سو در سراسر جهان خواست که صدای معترضان، بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی در ایران باشند و راه را بر «دست‌درازی حاکمیت بر جان و زندگی مردم» ببندند.

این بیانیه خاطرنشان کرد: «پس از قلع و قمع معترضان در خیابان، بازداشت‌های گسترده، شکنجه و ارعاب، صدور و اجرای احکام اعدام و حکم‌فرما کردن آرامشِ گورستانی، حکومت احضار و پرونده‌سازی‌، برگزاری دادگاه‌ها پشت درهای بسته و صدور احکام سنگین را سرعت بخشیده است.»

کانون نویسندگان ایران با اشاره به اتهام‌های سنگین از جمله «افساد فی‌الارض» و «همکاری با دولت متخاصم» علیه توماج صالحی و پرونده‌سازی جدید علیه مریم اکبری‌منفرد و سپیده قلیان، زندانیان سیاسی، گفت: هر روز اخبار تعقیب و آزار آزادی‌خواهان منتشر می‌شود .

این بیانیه افزود: «سرکوب زنان به شیوه‌های گوناگون ادامه دارد. فضای عمومی، کاری و تحصیلی برای زنان معترض به پوشش اجباری نا‌امن شده و حاکمیت که با فشار اقتصادی مضاعف، مردم را در تنگنای فقر و فلاکت گرفتار کرده است، می‌خواهد از گرسنگان و تنگدستان «آمران معروف» بسازد.»

کانون نویسندگان ایران با اشاره به گذشت نزدیک به یک ‌سال از جنبش آزادی‌خواهانه‌ مردم ایران گفت: «در وضعی که حاکمیت عرصه را چنان بر مردم و آزادی‌خواهان تنگ کرده که اخبار شوم خودکشی به اخباری روزانه بدل شده، تنها با تکیه بر نیرویی جمعی می‌توان راه‌گشای بن‌بست و تنگناها بود.»

پیش‌تر در روز چهارشنبه، نشست شورای حقوق بشر درباره سرکوب اعتراضات خیزش انقلابی مردم ایران پس از قتل مهسا امینی برگزار و گزارش کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل در این نشست قرائت شد.

کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود سخنان مقامات جمهوری اسلامی درباره «عفو» ۲۰ هزار نفر از معترضان بازداشت‌شده را نشان دهنده آن دانست که تعداد بازداشت‌شدگان به مراتب بیش از این تعداد است.

این کمیته همچنین اعدام هفت نفر از معترضان را «تکان دهنده» خواند و تاکید کرد که گزارش‌ها حاکی از اعترافات اجباری تحت شکنجه است.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل اضافه کرد که مسموم‌سازی دانش‌آموزان بر حقوق هزاران دختر از جمله حق آموزش تاثیر منفی دارد و این کمیته این موضوع را نیز بررسی می‌کند.

همچنین کمیته حقیقت‌یاب به پلمب کسب و کارها و محروم شدن زنان از حقوق خود به دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری، استفاده از تکنولوژی نوین برای شناسایی افراد «بی‌حجاب» و لایحه جدید درباره حجاب اعتراض و تاکید کرد که فعالیت کمیته تعیین شده از سوی ابراهیم رئیسی برای بررسی اعتراض‌ها را زیر نظر خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا