جهان

کاهش صادرات گاز روسیه؛ بهای گاز در اروپا ۳۰ درصد افزایش یافت

بهای متوسط گاز برای معاملات بزرگ در اروپا روز سه‌شنبه ۱۴ دی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت در حالی که کاهش صادرات گاز از روسیه نگرانی درباره بهای انرژی در ماه‌های سرد زمستان را افزایش داده است.

بهای متوسط گاز برای معاملات بزرگ در اروپا روز سه‌شنبه ۱۴ دی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت در حالی که کاهش صادرات گاز از روسیه نگرانی درباره بهای انرژی در ماه‌های سرد زمستان را افزایش داده است.

منابع مطلع در بازار انرژی می‌گویند حجم گازی که از طریق خط لوله سیبری و از مسیر لهستان و آلمان به اروپا منتقل می‌شود و گازی که از طریق خط لوله اوکراین به اسلوواکی منتقل می‌شود طی هفته‌های اخير در مقايسه با حالت عادی کاهش یافته است.

برخی از کارشناسان معتقدند که همزمان با تشدید تنش بین روسیه و غرب که یکی از عوامل اصلی آن تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین طی هفته‌های اخیر است، حجم انتقال گاز روسیه به کشورهای همسایه از جمله اوکراین کاهش یافته است.

آمارهای یک شرکت آلمانی توزیع گاز نشان می‌دهد که روز سه‌شنبه نیز در خط لوله «یامال- اروپا» که بخشی از گاز صادراتی روسیه را به اروپا می‌رساند روند انتقال گاز معکوس بود و برای پانزدهمین روز پیاپی جهت انتقال گاز از آلمان به سوی لهستان بوده است.

در هلند قیمت مبدا گاز با حدود ۲۳ یورو افزایش به حدود ۹۵ یورو برای هر مگاوات در ساعت رسید.

منابع مطلع در بازار انرژی می‌گویند که پیش‌بینی در مورد سرمای شدید زمستان امسال یکی از عوامل افزایش بهای گاز است ولی دلیل اصلی این امر کاهش صادرات نفت روسیه است.

کشورهای اروپایی از اواسط سال گذشته میلادی و همزمان با پایان محدودیت‌های ناشی از همه گیری ویروس کرونا و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و رونق مصرف با بحران انرژی روبرو شدند.

برخی از اعضای پارلمان اروپا روسیه را که حدود ۴۰ درصد از گاز وارداتی اروپا را تامین می‌کند به سوءاستفاده از صادرات گاز به عنوان یک عامل فشار متهم کرده‌اند. آنها معتقدند که روسیه برای تسریع بهره‌برداری از خط لوله «نورد استریم ۲» که با عبور از بستر دریای بالتیک گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند انتقال گاز از طریق خط لوله‌های دیگر را کاهش داده است.

اما روسیه ضمن رد این اتهام می‌گوید شروع بهره‌برداری از خط لوله «نورد استریم ۲» با افزایش صادرات گاز به اروپا قمیت‌ها را کاهش خواهد داد. روسیه بارها تاکید کرده که تاکنون تمامی تعهدات خود بر مبنای قراردادهای موجود را اجرا کرده است.

«گاز پروم»، یکی از بزرگترین شرکت‌های انرژی روسیه روز یکشنبه گفت در سال میلادی قبل میزان صادرات گاز به همه مشتریان از جمله چین را افزایش داده است. ولی برخی از کارشناسان معتقدند که این شرکت نتوانسته است حجم گازی را که به مشتریان اروپایی وعده داده بود، تامین کند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز ماه گذشته گفت آلمان بخشی از گاز وارداتی از روسیه را به لهستان و اوکراین می‌فروشد و آلمان را مسئول کاهش انتقال گاز به سوی غرب اروپا و تلاطم در بازار انرژی دانست.

دولت آلمان تاکنون به این ادعا واکنش نشان نداده و شرکت‌های بزرگ توزیع گاز در این کشور هم به سئوالات خبرگزاری رویترز در این مورد پاسخ ندادند.

کارشناسان هفته گذشته گفتند شرکت‌های بزرگ انرژی برای تامین نیازهای جاری ناگزیر شده‌اند بخشی از ذخایر گاز خود را به بازار عرضه کنند.

آمارهای منتشر شده از سوی شرکت مدیریت خط لوله «یامال- اروپا» در روز سه‌شنبه نشان می‌دهند که حجم گازی که از آلمان به سوی لهستان باز می‌گردد حدود ۴ میلیون کیلو وات در ساعت افزایش یافته و به حدود ۹.۹ میلیون کیلو وات در ساعت رسیده است.

این آمارها در عین حال نشان می‌دهند که شرکت روسی «گاز پروم» نیز در هفته‌های اخیر حدود یک ششم از حجم معمول صادرات خود را از طريق اين خط لوله به سوی اروپا منتقل کرده است. حجم انتقال گاز از اوکراین به اسلوواکی هم که یکی دیگر از مسیرهای اصلی انتقال گاز روسیه به اروپاست از حد معمول کمتر بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا