ایرانسلامتی و زندگی

کرونا در ایران؛ آمار روزانه مبتلایان به ۱۰ هزار نفر در روز نزدیک شد

سخنگوی وزارت بهداشت ایران از ۹۴۵۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور و افزایش شمار بیماران کووید-۱۹ به ۶۷۳ هزار و ۲۵۰ نفر تا ظهر امروز ‌شنبه ۱۷ آبان خبر داد.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین، از جان باختن ۴۲۳ تن دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در ایران خبر داد. به این ترتیب، آمار کل جان باخته‌گان ویروس کرونا در ایران به ۳۷ هزار و ۸۳۲ نفر رسید.

به گفته خانم لاری، از تعداد کل مبتلایان، ۵ هزار و ۵۰۶ نفر در وضعیت شدید این بیماری هستند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران تا کنون ۵۱۵ هزار و ۱۵۳ نفر هم بهبود یافته اند.

همچنین تا کنون ۵ میلیون و ۱۸۵ هزار و ۳۶۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در ایران انجام شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت: «استان‌های یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی بیشترین میزان بروز مرگ و میر کرونا طی هفته گذشته را داشتند.»

نادر توکلی، معاون ستاد مقابله با کرونای تهران،‌ روز سه‌شنبه ۱۳ آبان در گفتگو با ایسنا با «غیر دقیق» خواندن آمار مبتلایان در ایران گفت: «میزان ابتلای رسمی بر اساس تست پی‌سی‌آر اعلام می‌شود که با توجه به میزان و پوشش فعلی انجام تست پی‌سی‌آر در داخل کشور،‌ واقعی نیست.»

او همچنین از «فرسودگی و درگیری بالای کادر درمان،» و «کمبود جدی نیرو» سخن گفت و  از درخواست برای تامین نیروی جدید و تبدیل وضعیت استخدامی‌ها خبر داد.

از سوی دیگر، محمدرضا ظفرقندی رییس سازمان نظام پزشکی به روزنامه همشهری گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان افراد بستری شده در بیمارستان حدود ۱۵ درصد جانشان را از دست می‌دهند و این آمار بالایی است. این میزان در کشورهای دیگر ۲/۵  درصد است.»

به گفته وی «هم‌اکنون در موارد مرگ، ایران جزو ۵کشور پرتلفات دنیاست.»

این مقام ارشد سازمان نظام‌پزشکی افزود: «تا چند وقت پیش روزانه ۲۵هزار تست گرفته می‌شد؛ قرار بود این مقدار به ۳۵تا ۴۰هزار برسد که این اتفاق هنوز نیفتاده. این عدد در روز با توجه به جمعیت کشور باید به ۲۰۰هزار برسد. اما به‌دلیل اینکه بخشی از این کیت‌ها وارداتی است، با مشکل موجودی مواجه شده‌ایم. در کشور ترکیه روزانه ۱۳۰هزار تست انجام می‌شود.»

طی یک ماه گذشته سیر صعودی کرونا در ایران طوری شتاب گرفته که هر روز رکورد روز قبل شکسته می‌شود.

کارشناسان مستقل، ناتوانی دولت در اداره بحران کرونا و بازگشایی مدارس را از عوامل این جهش انفجاری در ایران قلمداد می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا