جهانخاورمیانه

کشته شدن دو تن در درگیری میان حزب‌الله و ساکنان یک روستای مسیحی در لبنان

گزارش‌های مقامات حزب‌الله لبنان و ساکنان روستای کحاله در این کشور حاکی است، در درگیری روز چهارشنبه، ۱۸ مرداد، میان اعضای این گروه شبه‌نظامی و اهالی این روستای مسیحی، دو تن کشته شده‌اند.

این درگیری خشونت‌بار، پس از واژگون شدن یک کامیون در جاده‌ای که از میان روستای کحاله عبور می‌کرد آغاز شد. اهالی روستای کحاله ادعا می‌کنند که کامیون حامل سلاح‌هایی برای گروه حزب‌الله لبنان بوده است.

عبدو ابی خلیل، دهیار کحاله می‌گوید که پس از این حادثه، اهالی روستا کامیون را محاصره کردند و خواهان بازبینی‌ آن شدند تا بدانند حامل چه باری است.

به گفته خلیل، اعضای حزب‌الله که کامیون را اسکورت می‌کردند، به روی اهالی کحاله آتش گشودند و یکی از روستاییان در جریان این تیراندازی کشته شد.

حزب‌الله لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای، از زخمی شدن یکی از اعضایش در جریان این درگیری و مرگ او در اثر جراحات خبر داد.

در این بیانیه ضمن اشاره به این موضوع، آمده است: «تعدادی مرد مسلح در محل حادثه حاضر شدند و با محاصره افرادی که کامیون را اسکورت می‌کردند، به آنها حمله‌ور شدند. آنها شروع به پرتاب سنگ کردند و سپس به روی اعضای حزب‌الله آتش گشودند

یک مقام امنیتی لبنان نیز پیش‌تر به خبرگزاری فرانسه گفته بود که عضو مجروح حزب‌الله، در شرایط بحرانی به سر می‌برد.

این مقام امنیتی همچنین گفت: «اعضای حزب‌الله از آن ناحیه خارج شده‌اند و هم‌اکنون نیروهای ارتش لبنان در حال رسیدگی به وضعیت آنجا هستند

ساکنان روستای کحاله نیز در بیانیه‌ای که از تلویزیونی محلی در لبنان قرائت شد، اعلام کردند که روستاییان، جاده محل حادثه را که از بیروت به دمشق می‌رود، تا زمانی‌که مقامات لبنان افشا نکنند که بار کامیون چه بوده است، مسدود نگه خواهند داشت.

آنها ادعا می‌کنند که بار کامیون، سلاح و مهمات بوده است.

مقام امنیتی لبنانی با بیان این‌که ارتش لبنان آن ناحیه را محاصره کرده است، گفت که قرار است ارتش، بار کامیون را تخلیه و آن را از محل خارج کند.

با وجودی که بسیاری از دولت‌های غربی، حزب‌الله لبنان را یک نهاد «تروریستی» به شمار می‌آورند، حزب‌الله تنها گروهی در لبنان است که پس از جنگ‌ داخلی این کشور در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰، خلع سلاح نشده و همچنان نقش مهمی را در عرصه سیاست لبنان ایفا می‌کند.

این گروه شبه‌نظامی از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می‌شود.

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا