ایران

کشف اورانیوم غنی‌شده نزدیک به 90 درصد در سایت «فردو» ایران

«آسوشیتدپرس» با استناد به گزارش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از کشف ذرات اورانیوم غنی‌شده تا 83.7 درصد در سایت هسته‌ای زیرزمینی «فردو» ایران خبر داد. پیشتر گزارش شده بود که ایران برای ساخت اولین بمب اتمی خود فقط به 42 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 60 درصد نیاز دارد.

آسوشیتدپرس، سه‌شنبه 9 اسفند ضمن انتشار برخی از جزئیات این گزارش محرمانه نوشت که نتایج بررسی‌های آژانس احتمالاً می‌تواند تنش‌ها را بین ایران و غرب بر سر برنامه‌ هسته‌ای آن بیشتر کند.

اگرچه ایران در پاسخ به آژانس مدعی شده که «نوسانات ناخواسته» در سطوح غنی‌سازی ممکن است در دوره انتقال رخ داده باشد»، اما گزارش آژانس توضیح داده که بازرسان در 21 ژانویه کشف کرده‌اند که دو آبشار از سانتریفیوژهای IR-6 در تاسیسات فردو ایران، «به طور قابل‌توجهی متفاوت» با آنچه قبلاً اعلام شده بود پیکربندی شده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز بعد نمونه‌هایی را برداشت کرده که ذرات تا 83.7 درصد غنی‌سازی شده را نشان می‌دادند.

گزارش کنونی آژانس فقط در مورد «ذرات» صحبت می‌کند و نشان می‌دهد که ایران در حال ساخت ذخایر اورانیوم غنی‌شده بالای 60 درصد نیست. اما، پیشتر و در بحبوحه انکار، تکذیب و توجیه مقامات رسمی ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که ایران همچنان به نقض توافق هسته‌ای 2015 ادامه می‌دهد و در این راستا 87.5 کیلوگرم اورانیوم را تا سطح مورد نیاز برای ساخت بمب اتم غنی‌سازی کرده است.

این گزارش که به رؤیت آسوشیتدپرس رسیده، همچنین هشدار می‌دهد که «ایران به‌ اندازه‌ای اورانیوم 60 درصد غنی‌شده دارد که می‌تواند آن را با اندکی فرآوری در ساخت سلاح هسته‌ای به‌کار ببرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین تاکید کرده است که ایران در توجیه ذرات اورانیوم بسیارغنی‌شده کشف شده در تاسیسات خود، آن را به احتمال وقوع اختلال در فرآیند غنی‌سازی مربوط دانسته است. در حالی‌که، آژانس تاکنون مدارک محکمی که این ادعا را اثبات کند دریافت نکرده و معتقد است، عدم‌شفافیت ایران مانع از فعالیت‌های نظارتی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌شود.

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به میزان 18 برابر از سطح مجاز فراتر رفته است.

همچنین در گزارش آژانس آمده که ذخایر کمّی اورانیوم ایران با درجات غنی‌سازی متفاوت به بیش از 3760 کیلوگرم رسیده و نسبت به میزان اعلام شده در آخرین گزارش آژانس 87 کیلوگرم افزایش یافته است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که تهران پس از ماه‌ها اعتراض و انتقاد غرب به خاطر ارسال پهپادهای انفجاری به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، همچنان با ناآرامی‌های داخلی روبرو است و در این مدت تلاش کرده با ادامه دادن اقدامات بی‌ثبات‌کننده و تهدیدهای خود در منطقه و جهان تنش‌آفرینی کند.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا